Autopaper Deventer

10 september 2019

Autopaper Deventer 10 september 2019


Praktisch mét prestaties: de nieuwe Honda HR-V Sport

DEVENTER - De compacte SUV was de afgelopen jaren als categorie een ware verkooptopper. Merken doken gretig in dit segment, waardoor de keuze voor kopers riant is. Maar menig compacte SUV is met name gericht op het praktische aspect van meer ruimte en comfort. Dat je hierbij ook niet in hoeft te leveren op prestaties en 'fun factor' bewijst Honda met de nieuwe HR-V Sport uitvoering.

Rond deze tijd vorig jaar presenteerde Honda de nieuwste versie van de HR-V aan het publiek. De auto kreeg een mooie facelift ten opzichte van het oude model; een aangepaste neus, wat meer chroom hier en daar, nieuwe verlichting voor en achter en uiteraard ook weer nieuwe kleur- en editie opties. Zo begint de Honda HR-V bij de Comfort-versie voor 28.900. Via de Elegance (vanaf 32.360 euro) en de Executive (vanaf 35.265 euro) komen we uit bij de Honda HR-V Sport.

Fris en sportief
Het uiterlijk van de nieuwe HR-V Sport verraad op subtiele wijze dat deze wat meer ambities heeft dan een reguliere HR-V. Indrukwekkende lijnen die vloeiend doorlopen van voor naar achter, met een speelse belijning van de deuren. Zo zijn de handgrepen van de achterportieren kundig weggewerkt in het frame, waardoor het een vloeiende zijlijn krijgt. De brede wielkasten met mooie 18 inch lichtmetalen velgen en aflopende daklijn geven het een wat speelser karakter. Op deze editie zijn de LED-koplampen en dagrijverlichting en mistlampen standaard. Een gespierde, eigentijdse look waar de nieuwe HR-V goed mee voor de dag komt. Uiteraard kan de liefhebber naar wens nog kiezen voor verdere personalisatie door te kiezen voor accessoires.

Sportief van binnen
De Honda HR-V Sport krijgt ook een sportief interieur mee. De stoelen sluiten perfect aan op het lichaam en bieden aangename ondersteuning en comfort. De HR-V Sport beschikt ook over Honda's praktische 'magic seats'; verstelbare passagiersstoel en achterbank, die in allerlei varianten neergeklapt kan worden voor het maximaliseren van de ruimte. Zo is de passagiersstoel ook geheel neer te klappen waardoor een extra lange laadruimte ontstaat. Een praktisch ontwerp waardoor de HR-V meer kan dan je aanvankelijk zou verwachten. Deze Honda is dus volledig 'Ikea proof'.

Suzuki Ignis nu standaard als Smart Hybrid

DEVENTER - Suzuki heeft de Ignis nu nóg aantrekkelijker gemaakt. Vanaf nu is elke nieuw geleverde Suzuki Ignis met handgeschakelde versnellingsbak standaard uitgerust met het Smart Hybrid systeem.

Het Suzuki Smart Hybrid-systeem maakt gebruikt van een startgenerator. De energie die vrijkomt bij het remmen wordt opgeslagen in een lithium-ion-accu. Die energie voedt bijvoorbeeld de airconditioning en helpt bij het starten, rijden en accelereren van de motor. De opgeslagen energie wordt ook ingezet bij de verlichting en het afspelen van je favoriete muziek. Voorheen was het Suzuki Smart Hybrid-systeem alleen standaard op de Ignis Stijl, de topuitvoering van de auto. Nu wordt het standaard voor alle handgeschakelde uitvoeringen van de Suzuki Ignis

Meer voordelen
De standaarduitrustig op de Ignis Comfort en handgeschakelde Ignis Select krijgt ook nog wat andere uitbreidingen. Zo is de Comfort nu standaard voorzien van een DAB-radio; dit was al standaard op de andere uitrustingsniveaus. Ook zijn alle auto's nu standaard voorzien van LED-koplampen, LED-achterlichten en mistlampen.

Gunstig geprijsd
Voor kopers komt dit extra voordeel zelfs zónder een extra prijskaartje. De vanafprijzen blijven namelijk gelijk: 15.899 euro voor de Ignis Comfort, vanaf 17.399 voor de Select en vanaf 18.999 euro voor de Stijl. Kopers kunnen naar wens ook nog kiezen voor varianten met een automaat.

Goed advies
AutoCity AVK laat u graag kennismaken met deze aantrekkelijke Suzuki Ignis. Kom langs voor een vrijblijvende proefrit. Gevestigd aan de Revalstraat 2 in Deventer. Kijk ook op: www.autocityavk.nl

DEVENTER - Het is de schrik van iedere automobilist: een brandende auto. De mooie bolide die als een rokende, verwrongen stalen massa de oprit zwart blakert. Vandalisme is een belangrijke oorzaak, maar zeker niet de enige. Helaas had de brandweer afgelopen jaar een druk jaar met een fikse stijging van het aantal autobranden.

Het afgelopen jaar moest de brandweer ruim 5.500 keer uitrukken voor een autobrand. Een fikse stijging ten opzichte van 2017 toen 'maar' 4.500 voertuigen getroffen werden door brand.

Vaak vandalisme
Het is een gegeven dat vandalisme een belangrijke oorzaak is van autobranden. Helemaal voorkomen kun je het niet, maar er zijn zeker maatregelen te nemen. Zo is het verstandig om een auto waar mogelijk in de garage te parkeren. Ook het beveiligen van de auto met een alarmsysteem en eventueel gebruik van camerabewaking bij uw pand kan het voor daders minder aantrekkelijk maken om een auto in brand te steken.

Andere oorzaken
Toch is vandalisme lang niet de enige oorzaak van brand. Dit is zeker bij oudere auto's ook vaak te wijten aan slechter onderhoud. Bijvoorbeeld wanneer pakkingen van de motor slijten of lekkages ontstaan. Wanneer hete onderdelen in contact komen met ontvlambare vloeistoffen ontstaat er een groter risico op brand. Op tijd periodiek onderhoud uitvoeren aan de motor en het elektrisch systeem helpt al veel. Tevens kan brand ontstaan als gevolg van schades; zelfs een relatief kleine botsing met schade kan ervoor zorgen dat onderdelen gaan lekken met mogelijk brandrisico. Wees hier dus alert op bij een eventuele aanrijding of botsing.

Bijzonder vervangend vervoer

DEVENTER - Bij Autobedrijf Boveree is de reparatie en onderhoud van uw auto vanzelfsprekend in vertrouwde handen. Het maakt niet uit of uw voertuig een verbrandings- of een elektromotor heeft. Op alle vlakken is de kennis en vaardigheid in huis en er staat vervangend vervoer op u te wachten. Niet voor niets bestaat het bedrijf al ruim 80 jaar.

Boveree zorgt er verder voor duidelijkheid. Vooraf wordt gekeken wat er aan het voertuig moet gebeuren en wordt een prijsindicatie afgegeven. Het kan zijn dat tijdens reparatie toch blijkt dat er meer aan de hand is, maar daar wordt u dan direct over geïnformeerd en niet pas bij het ophalen van uw auto.

Vervangend vervoer
Een autobedrijf dat vervangend vervoer biedt, is natuurlijk geen unicum, maar bij Autobedrijf Boveree heeft u de keuze uit verschillende leen-vervoersmiddelen. Wat dacht u van een fiets, elektrische scooter of toch liever een elektrische auto? Wanneer u zelf bewust heeft gekozen voor elektrisch rijden vanwege het milieu, dan is het natuurlijk fijn dat u tijdens reparatie dat kunt blijven doen. Voor anderen is het een mooie gelegenheid om eens kennis te maken met elektrisch vervoer.

Afspraak
Maak een afspraak bij Autobedrijf Boveree aan de Hanzeweg 36 wanneer uw auto toe is aan onderhoud of reparatie. Dat kan online via www.boveree.nl of telefonisch via 0570-631511.

Verwijder hondengeur uit de auto

DEVENTER - Bijna één op de vijf huishoudens heeft een hond. Nederlanders zijn ware huisdierliefhebbers, dus we nemen ze ook graag mee overal naar toe. Maar het vervoeren van de hond in de auto heeft wel een belangrijke keerzijde: hondengeur in de auto. Wat kun je er tegen doen?

Ook al is de hond zelf nog zo lief en goed verzorgd, hondengeur is nooit helemaal te voorkomen. Toch zijn er zeker dingen die je kunt doen om de overlast te beperken. Zo is het verstandig om altijd wat dekens in de auto te hebben liggen. Dit voorkomt dat de hond direct op bekleding ligt, waardoor geur in de absorberende stoffen kan trekken. Was deze deken regelmatig op zeker 60 graden om geuren tegen te gaan. Verder is het regelmatig stofzuigen van de auto goed om de ophoping van haar tegen te gaan. Reinig waar mogelijk ook de kunststof delen van de auto, aangezien deze ook gevoelig zijn om geuren op te nemen en vast te houden.

Sprays en middeltjes
Er zijn tegenwoordig ook veel sprays en andere middeltjes op de markt die de geuroverlast tegen moeten gaan. Deze werken echter net als bijvoorbeeld een toiletspray of kamerspray: ze maskeren de geuren, maar verwijderen ze niet.

Diepe reiniging
Wanneer u écht van de hondengeur af wil, bijvoorbeeld wanneer u de auto verkoopt of inruilt, kan het verstandig zijn om deze professioneel te laten reinigen. Zo kan een professionele autoreiniger de bekleding zeer diep reinigen met een extractor om vuil echt weg te halen. Tegenwoordig gebruiken zij ook steeds vaker de zogeheten ozon-reinigers. Hierbij veranderd zuurstof in de auto in ozon, wat bacteriën doodt en de auto frisser laat ruiken. Het is echter geen wondermiddel; diepe reiniging is ook dan nog vaak nodig.

Maak kennis met de nieuwe Range Rover Discovery Sport

APELDOORN - Land Rover heeft de befaamde Range Rover Discovery een grondige facelift gegeven. De nieuwste generatie van deze compacte SUV is zowel van binnen als van buiten nog aantrekkelijker geworden.

De nieuwe Discovery Sport onderging een subtiele facelift wat het sportieve karakter nog beter benadrukt. Veel aandacht werd ook geschonken aan het nieuwe interieur. Licht, opgeruimd met een groot gevoel van ruimte. Dankzij de vele opbergmogelijkheden blijft het interieur dit ruime gevoel behouden, ook met een volle auto. Met de twee touchscreens blijft u optimaal verbonden met de buitenwereld tijdens uw reis. Het interieur biedt superieur zitcomfort en een hoogwaardige, premium uitstraling die naar wens te personaliseren is. Zo kunt u ook kiezen voor een 5+2 stoelconfiguratie. Er zijn ook enkele mooie innovaties, zoals de ClearSight achteruitkijkspiegel, die dankzij een ingebouwd beeldscherm een onbelemmerd zicht geeft.

Prestaties
De Land Rover Discovery Sport biedt een dynamisch rijgedrag dankzij Adaptive Dynamics. Elektronisch gestuurde schokdempers zorgen voor een optimale wielafstelling die de balans weet te vinden tussen comfort, raffinement en wendbaarheid. Kopers kunnen kiezen uit motoren van 110 en 150 pk. De Range Rover Discovery Sport is nu leverbaar vanaf 54.800 euro. Vraag ook naar de lease-mogelijkheden.

Maak kennis
Autobedrijf Van Mossel laat u graag kennismaken met de nieuwe Range Rover Discovery Sport. Op vrijdag 20 en zaterdag 21 september organiseren zij twee introductiedagen voor dit model. Zo kunt u als één van de eersten kennismaken met de Range Rover Discovery Sport in de showroom. Gevestigd aan de Oude Apeldoornseweg 40B in Apeldoorn. Kijk ook op: www.vanmossel.nl/land-rover voor meer informatie.

Veel extra voordeel tijdens Big Event bij Opel Broekhuis

DEVENTER - Tot en met zaterdag 14 september profiteert u bij Opel Broekhuis weer van zeer aantrekkelijk voordeel tijdens The Big Event!

Autobedrijf Broekhuis pakt met Opel's The Big Event weer groots uit met kortingen en mooie voordelen. Zo ontvangt u bij aanschaf van een nieuwe Opel een gratis tankpas ter waarde van 500 euro. Daarnaast kunt u voor 250 euro aan accessoires uitzoeken. Opel biedt momenteel ook diverse modellen aan met scherpe prijzen. Zoals de Opel Mokka X 120 Year Edition voor een scherpe 27.099 euro of de Opel Karl 120 Year Edition vanaf 14.349 euro.

Inruil erg aantrekkelijk
Ruilt u tijdens The Big Event ook nog uw huidige auto in? U ontvangt dan maar liefst 2.000 euro extra inruilwaarde. Tot en met 12 september maakt u zelfs kans op dé Verdubbelaar. Wanneer u via de website www.broekhuis-opel.nl uw inruilwaarde berekend, maakt u kans op het verdubbelen van de extra inruilwaarde tot dus 4.000 euro. Vraag naar de specifieke voorwaarden. Ook voor een scherp financieringsaanbod bent u aan het juiste adres. Dankzij een laag rentetarief betaalt u een vast, laag bedrag per maand.

Uitstekend advies
Autobedrijf Broekhuis geeft u graag een passend advies voor aanschaf van uw nieuwe Opel. Kom langs voor een vrijblijvende kennismaking. Vraag ook naar de scherpe tarieven voor een private- of zakelijk leaseaanbod. Autobedrijf Broekhuis is gevestigd aan de Revalstraat 10 in Deventer en Laan van Malkenschoten 85 in Apeldoorn. Kijk ook op: www.broekhuis-opel.nl

Scherpe private lease bij Hyundai

DEVENTER - Als automobilist blijft u graag altijd mobiel, het liefst zonder teveel rompslomp. Steeds meer mensen ontdekten de afgelopen jaren het concept van de private lease; mobiliteit zonder zorgen voor een vast laag maandbedrag.

Ook Hyundai biedt het gamma tegenwoordig aan met zeer scherpe maandtarieven. Als particulier krijgt u zo de beschikking over een nieuwe auto zonder investering vooraf. Daarnaast is al het onderhoud, reparaties, wegenbelasting, verzekering en de banden inbegrepen in het vaste maandbedrag. Zo weet u precies waar u aan toe bent; zonder verborgen kosten. Alleen de brandstof betaalt u zelf.

Hoe werkt het?
Wanneer u een goed inzicht hebt in uw gewenste auto, leasetermijn en gereden kilometers per jaar kunt u eenvoudig een offerte krijgen voor een laag maandbedrag. Autobedrijf Herwers helpt u hier graag bij. Uw leaseprijs is niet afhankelijk van de hoeveelheid schadevrije jaren die u hebt. Hyundai Private Lease wordt aangeboden in samenwerking met Arval, wat beschikt over het Keurmerk Private Lease. Zo bent u zeker van eerlijke voorwaarden, zekerheid bij klachten en bescherming tegen te hoge financiële lasten.

Rekenvoorbeeld
Wanneer u kiest voor de Hyundai i10 op basis van een 60 maanden looptijd en 10.000 kilometer per jaar, is deze beschikbaar voor 199 euro per maand. De populaire Hyundai Kona staat dan klaar vanaf 354 euro per maand en de i30 Wagon vanaf 356 euro per maand.

Goed advies
Autobedrijf Herwers voorziet u graag van een passend advies. Kom langs aan de Solingenstraat 3 in Deventer of Laan van de Dierenriem 29 in Apeldoorn. Kijk ook op: www.herwers.nl/hyundai

Nissan vernieuwt populaire Juke

DEVENTER - Nissan presenteerde afgelopen week de vernieuwde Nissan Juke aan het publiek. De compacte crossover kreeg een volledige restyling die onder meer een sportiever uiterlijk geeft - met bijbehorende prestaties.

De nieuwe Juke is volgens Nissan een ware revolutie in het segment van de coupé crossover. Hij kreeg scherpe, dynamische lijnen en een zwevende daklijn voor een geraffineerd uiterlijk. De nieuwe LED-koplampen en LED achterlichten kregen een stoere, sportieve uitstraling met een heel herkenbare lichtsignatuur. De nieuwe Juke groeide ook iets ten opzichte van zijn voorganger, waardoor deze nog beter praktisch bruikbaar is. Zo biedt deze van 422 tot maximaal 1.088 liter bagageruimte.

Innovaties
Nissan schonk veel aandacht aan het hoogwaardige interieur dat veel geavanceerde technologie binnen handbereik brengt. Zo geeft het zwevende instrumentenpaneel samen met het touchscreen display alle informatie die u kunt wensen. U blijft altijd verbonden en voorzien van informatie met NissanConnect. De nieuwe Juke beschikt naar wens ook over de meest uitgebreide geavanceerde rijsassistenten, waaronder verkeersbordherkenning, automatisch meerijden met de verkeersstroom en de Intelligent Around View Monitor, die een 360 graden zicht geeft bij inparkeren. Dankzij het vernieuwde platform en een 117 pk motor (handgeschakeld of automaat naar wens) biedt de nieuwe Juke ook een aangenaam, dynamisch rijgedrag.

Premiere Edition
De nieuwe Nissan Juke is nu al te bestellen als uitgebreide Premiere Edition, vanaf 27.999 euro. Autobedrijf Herwers geeft u graag een passend advies. Kom langs aan de Solingenstraat 3 in Deventer of Laan van de Dierenriem 29 in Apeldoorn. Kijk ook op: www.herwers.nl/nissan

Verbonden genieten
Achter het stuur hebben we niets te klagen. Een mooi licht en ruim interieur dat een goed overzicht geeft op de weg vanuit de bestuurdersstoel. Naar wens ook nog eens leverbaar met een panoramadak voor een haast open gevoel van rijden. Op deze editie zijn veel opties inbegrepen die de gemiddelde bestuurder ook overweegt. Speciaal voor de HR-V Sport ontwikkelde half lederen bekleding, verwarmde stoelen, Honda's Connect systeem met Garmin navigatie en meer. Het 7 inch touchscreen van het Connect-systeem zorgt ervoor dat u samen met uw telefoon altijd verbonden blijft met de rest van de wereld. Muziek, contacten en meer zijn binnen handbereik - of gewoon met de stem te bedienen. Ook deze functionaliteit is de afgelopen jaren steeds beter geworden. Dankzij Bluetooth, USB en HDMI-aansluitingen krijgt u ook toegang tot al uw muziek.

Uitstekende veiligheid
De Honda HR-V scoorde in de vorige generatie al een uitstekende vijf sterren bij de Euro NCAP beoordeling. Het nieuwe model gaat nog een stap verder met zowel de passieve als actieve veiligheid voor inzittenden en andere weggebruikers. Honda is wereldwijd één van de koplopers op het gebied van actieve veiligheidssystemen. Niet verwonderlijk, aangezien airbags weliswaar levens redden, maar beter is om te voorkomen dat ze ooit nodig zijn. De Honda HR-V ondersteunt de bestuurder actief in dit doel. Zo beschikt de auto uiteraard over een waarschuwingssysteem bij dreigende frontale botsingen, waarschuwing bij het verlaten van de rijbaan, het Vehicle Stability Assist; een stabiliteitssysteem met tractiecontrole en cruise control met intelligente snelheidsbegrenzer en ook hier: verkeersbordherkenning. Om ook de kleinere schades en frustraties tegen te gaan beschikt de nieuwe Honda HR-V Sport over parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera.

Sportieve prestaties
De Honda HR-V Sport beschikt over een 1.5 VTEC Turbo motor; een benzinemotor die naar wens zowel met een handgeschakelde als automatische CVT-transmissie leverbaar is. Deze levert 182 pk piekvermogen en 220 Nm koppel. In beide configuraties levert de motor topprestaties met een goede balans qua emissies. Een auto start-stop systeem bespaart brandstof. Het rijgedrag is aangenaam dynamisch, waarbij de unieke Performance Damper zorgt voor een heel stabiel en vlak weggedrag, bijvoorbeeld bij plotselinge rijstrookwisseling. Ook vermindert het de trillingen bij oneffen wegen voor een hoger comfort.

Alles naar wens
Met deze HR-V Sport zullen de meeste kopers qua opties aardig tevreden zijn voor de vanaf-prijs van 37.940 euro. Toch loont het om de optielijst door te nemen. Zo zijn er meerdere praktische accessoire pakketten beschikbaar, onder meer voor praktische extra opbergruimte en kofferbakverdeling met het Cargo Pack of bijvoorbeeld tablethouders voor de voorstoelen.

Snel, sneller, snelst...

DEVENTER - Wat is het snelste dat u ooit hebt gereden? 150 op de Autobahn? Hoogst illegaal eens de 170 op de snelweg aangetikt? Of bent u wellicht een circuit-snelheidsduivel die in zijn Ferrari met 250 over Zandvoort scheurde? Allemaal leuk - maar nog niets vergeleken met Bugatti's snelheidsrecord van afgelopen maand.

Al sinds het begin van de auto is de mens op zoek naar manieren om de machine naar een topsnelheid te gieren. Hoewel absolute snelheid natuurlijk niets zegt over rijgenot, is het wel een gegeven dat fabrikanten elkaar graag de loef afsteken. Bugatti vestigde afgelopen maand een nieuw snelheidsrecord voor straatauto's. Met een aangepaste Bugatti Chiron behaalde de Britse coureur Andy Wallace maar liefst 490,47 per uur. Hiermee doorbrak het merk ruimschoots het eerdere record van 450 kilometer per uur. Ter vergelijking: de absolute topsnelheid van een Formule 1 auto ooit gemeten was 378 kilometer per uur. Oftewel, in een Bugatti Chiron haalt u op de rechte weg Max Verstappen in alsof hij in een Lada rijdt. Bugatti vestigde door de jaren heen al vaker het absolute snelheidsrecord, waaronder in 2005, 2007 en van 2010 tot 2017. In dat jaar verloor Bugatti's Veyron het record aan de Koenigsegg Agera RS.

Ambitie
Bugatti wist het vorige record dus met een ruime marge te slopen, maar het is nog niet waar het merk wil zijn. Enkelen zijn momenteel bezig met de strijd om de magische 500 kilometer per uur te bereiken. Dankzij nieuwe technologie en steeds beter aerodynamisch inzicht zijn deze supersportwagens de afgelopen decennia steeds sneller geworden, waardoor de onhaalbare grens nu steeds dichterbij is.

Prijzen en Pluspunten

Honda HR-V vanafprijzen:

HR-V Comfort: 28.900 euro
HR-V Elegance: 32.360 euro
HR-V Executive: 35.265 euro
HR-V Sport: 37.940 euro

Pluspunten:

+ Goede combinatie praktisch en prestaties
+ Aantrekkelijk uitrustingsniveau
+ Hoog niveau van veiligheid
+ Belangrijkste rijhulpen inbegrepen
+ Veel personalisering mogelijk

DEVENTER - Als het eruitziet als een verbouwing, ruikt als een verbouwing en klinkt als een verbouwing dan heeft u voordeel. Nu verbouwvoordeel tot wel € 3.680,- bij aanschaf van een Honda uit voorraad. Inruil? Natuurlijk is dat ook mogelijk.

Honda Wesselink verbouwt op dit moment de showroom aan de Laan van de Dierenriem in Apeldoorn en die aan de Hoofdweg in Emst. Op veel voorraadauto's krijgt u daarom kortingen tot 3.680 euro. De showrooms moeten leeg om niet alleen een likje verf aan te brengen maar ook een mooie nieuwe tegelvloer te leggen.

Alternatief
Tijdens de verbouwing kunt u nog steeds rekenen op Honda Wesselink. Onderhoud en reparatie wordt nu niet uitgevoerd in de werkplaats in Apeldoorn, maar in Deventer en Emst. Wel is er een alternatieve showroom in de vorm van een grote tent achter het pand aan de Laan van de Dierenriem. Hier kunt u onder andere de Honda HR-V modeljaar 2020 en veel andere modellen zien. Kom naar de Laan van de Dierenriem om de alternatieve showroom te bewonderen en een heerlijk kopje koffie te drinken.

Uw voordeel
Wat dacht u van een korting tot wel 3.680 euro op een Honda CR-V? De CR-V is een praktische en zeer rijk uitgeruste SUV, die u comfortabel vervoert in een stadsomgeving, maar ook daarbuiten. Tevens is de CR-V in een heerlijke en zuinige Hybride variant leverbaar.
Ook op de andere SUV van Honda, de HR-V krijgt u vanwege de verbouwing een mooie korting. Uw voordeel is 2.546 euro op de Honda HR-V 1.5 CVT Executive. Deze is, zoals u mag verwachten van de HR-V, rijk uitgerust met onder andere verkeersbordendetectie, lichtmetalen velgen, parkeersensor, achteruitrijcamera en lederen/stoffen bekleding.
Heeft u liever een Honda Civic? Waarom dan niet de Civic 1.0T Business Edition uitgevoerd in de kleur Sonic Gray Pearl met een korting van 1.289 euro! Wilt u meer korting en een Honda Civic? Dan is de Honda Civic 1.0T Elegance Black Edition de juiste keuze voor u, want op dit voorraadmodel krijgt u 3.500 euro korting en dan kunt u ook nog eens kiezen tussen de kleuren Ralley Red en Crystal Black.
De laatste Honda waar u korting op kunt krijgen is de Jazz. Uw voordeel is bij de aanschaf van de Jazz loopt op tot 3.051 euro.
Zelfs met deze hoge verbouwingskortingen op de diverse voorraadmodellen blijft inruilen van uw auto mogelijk. Kijk voor meer specificaties van de modellen en de voorwaarden op www.honda-wesselink.nl of kom langs in de (alternatieve) showroom.

Showrooms
Na de verbouwing van de vestigingen wordt het shoppen voor een nieuwe Honda een nog leukere ervaring met de moderne en warme uitstraling van de showroom. Het duurt nog even voor de werkzaamheden afgerond zijn en de stof is opgetrokken, maar dan moet u zeker een kijkje komen nemen. Dit kan in Apeldoorn aan de Laan van de Dierenriem 35 en in Emst aan de Hoofdweg 20-22. Ook bent u natuurlijk van harte welkom in de showroom aan de Solingenstraat 7 in Deventer.

Zit u thuis op de bank net zo comfortabel als in de C5 Aircross SUV?

DEVENTER - Op 24 en 25 augustus heeft bij Paleis Soestdijk het Concours d'Elégance plaatsgevonden. En voor wie er is geweest, kon niet om het automerk Citroën heen.

Om het 100-jarig bestaan te vieren, werden de oudste Citroën, de B2, de nieuwste, de C5 Aircross SUV, en alle modellen ertussenin geshowd. De B2 zult u niet zo snel weer zien, maar de C5 Aircross SUV staat gewoon bij uw dealer.

Comfort
Als er iets is waar Citroën bekend om staat, dan is het wel het comfort. Dat is ook precies wat de C5 Aircross SUV u biedt. Zo heeft dit model geen traditionele vering, maar een veersysteem met Progressive Hydraulic Cushions. Dit zorgt ervoor dat koffie in uw beker blijft wanneer u over een hobbelige weg rijdt. Citroën omschrijft het zelf misschien wel het beste met de woorden 'vliegend tapijt-effect'. Ook de stoelen in de C5 Aircross SUV zijn uiterst comfortabel, zeker tijdens lange autoritten. Zo zijn de Advanced Comfort Seats voorzien van een brede zitting en een brede rugleuning en zijn ze opgebouwd uit meerdere soorten schuimmateriaal. Dit zorgt voor zachtheid, maar voldoende steun, zodat u niet te diep wegzakt in de stoel. En om nog prettiger van A naar B te rijden, heeft u ook de mogelijkheid om te kiezen voor stoelverwarming en/of stoelmassage voor de bestuurder en bijrijder.

En meer
Hoe fijn u ook zit in de C5 Aircross SUV, ook zaken als opbergruimte, navigatiesysteem, audiosysteem, veiligheidsvoorzieningen en dergelijke spelen mee in hoe comfortabel een autorit is. En ook op deze punten scoort deze Citroën! De C5 Aircross SUV is standaard rijk uitgerust, maar door toevoeging van extra opties en de juiste kleuren wordt deze nog meer úw auto. Vanaf 31.990 rijdt u al in de C5 Aircross SUV.

Kennismaken
Even zitten in de Citroën C5 Aircross SUV voelt al goed en dat kunt u zelf ervaren in de showroom bij dealer bij u in de buurt, te vinden via www.citroen.nl. Nog meer ervaren van het comfort? Maak een proefrit!

Column

Historische automobielen als erfgoed

Foto: ROUSSON VOITURETTE | 1908 HAV Jaarevenement 2019

Soms sta je er verbaasd van te kijken uit hoeveel schuurtjes en garages er de meest bijzondere automobielen tevoorschijn komen als het mooi weer is. Nederland kent dan ook een dikke 140.000 oldtimers van 40 jaar en ouder. Van die vele oldtimers zijn er enkele duizenden, die naast het feit dat ze een echte klassieker zijn, nog maar sporadisch voorkomen in de wereld. Voor die echt bijzondere klassiekers kennen we in Nederland dan ook de Historische Automobiel Vereniging, de HAV. De HAV is geen doorsnee oldtimerclub, maar een vereniging die zich inzet voor het behoud van luxe voertuigen en vrachtwagens, ouder dan 35 jaar met een historische waarde. De HAV verbindt zich om die reden niet aan een vast merk, alle merken zijn welkom binnen de vereniging, als de oldtimer maar bijzonder is en die historische waarde heeft.
De HAV behoort sinds 1964 tot de oudste automobielverenigingen in Nederland en is nauw verbonden met KNAC. De HAV kent 1100 leden in ons land, die een kleine 4000 historische voertuigen vertegenwoordigen. De HAV is dan ook typisch zo’n vereniging die vaak als eerste gevraagd wordt om evenementen of filmdecors op te vrolijken met een bepaald straatbeeld aan voertuigen uit vervlogen tijden. Dat is in de praktijk ook lastig te organiseren als je een club hebt van bijvoorbeeld alleen Opel Manta liefhebbers of Saabrijders.
De HAV organiseert daarnaast elk jaar een jaarevenement waarin een groot aantal leden ergens in Nederland een weekend verblijft en de omgeving verblijdt met het prachtige aangezicht van al die bijzondere auto’s. In het weekend van 24 augustus van dit jaar viel de beurt aan Twente en Enschede. En misschien heeft u ze wel zien rijden en wist u niet waar al die mooie auto’s bij hoorden. Dat verklappen we dan in deze Autopaper aan u als echte autoliefhebber. Leuk om eens een kijkje te nemen op de HAV site als je gek bent op die echt oude auto’s: www.de-hav.nl

Auteur: Pieter Hof uit Boekelo is Saabliefhebber en lid van het bestuur van de Historische Automobiel Vereniging HAV. Facebook.com/twentsesaabvrienden en Facebook.com/HAVmedia

Foto: ROUSSON VOITURETTE | 1908 HAV Jaarevenement 2019

HTH Automotive Groep herstelt ook hagelschade

DEVENTER - De afgelopen jaren is het weer steeds extremer geworden. Ook dit jaar zagen we al diverse extreme dagen met grote hagel; soms tot het formaat van een tennisbal.

Een onbeschermde auto loopt bij dit soort hagel een groot risico op schade. Ook de kleinere zomerhagel die vaker voor lijkt te komen kan zorgen voor kleine deukjes die nét zichtbaar genoeg zijn om je er aan te storen. Gelukkig zijn de deuken in het plaatwerk vaak volledig te herstellen door middel van uitdeuken zonder te hoeven spuiten. De dekking van hagelschade varieert wel van verzekeraar tot verzekeraar. Zo bent u bij alleen een WA-verzekering niet verzekerd tegen hagelschade. Met een beperkt- of volledig cascoverzekering is dit veelal wel gedekt. Wel kan het zijn dat u een eigen risico betaalt voor het schadeherstel.

Vakkundig herstel
HTH Automotive is specialist op het gebied van schadeherstel, zowel kleine als grotere schades. Ook hagelschade kunnen zij snel en vakkundig voor u herstellen. Waneer uw verzekering dit dekt, neemt HTH ook dit uit handen; zij wikkelen alles zelf af met uw verzekeraar. Betaalt u de reparatie zelf? HTH geeft u graag een passende offerte voor een betaalbaar en kwalitatief goed schadeherstel. Zij doen dit zoveel mogelijk zonder spuitwerk om de kosten laag te houden.

Kom langs
HTH ontvangt u graag voor een vrijblijvende offerte. In Deventer bent u welkom bij Hannink Autoschade aan de Zweedsestraat 17, tel. 0570-635 707. In Apeldoorn bij Hagen Autoschade aan de Surinameweg 27, tel. 055-534 25 22. In Vaassen: Tiemessen Autoschade aan de Riezebosweg 6, tel. 0578-57 12 27. Kijk ook op: www.hthautomotive.nl

De ontwikkeling bij Peugeot staat niet stil

DEVENTER - Het hele jaar door komt Peugeot al naar buiten met nieuws over nieuwe modellen, nieuwe uitvoeringen en nieuwe mogelijkheden.

Zo is dit jaar de Peugeot e-208 aangekondigd. Het zal nog even duren voor deze op de Nederlandse wegen te zien is. Dat zal pas het tweede kwartaal van volgend jaar zijn, maar er lijkt al meer vraag dan aanbod van te zijn. Heeft u dus interesse in deze volledig elektrische auto, wacht dan niet te lang met reserveren.

Meer elektrisch
Niet volledig elektrisch net als de e-208, maar wel een hybride-uitvoering zit eraan te komen: Peugeot 3008 GT HYbrid4. De actieradius van 59 km in de elektrische modus lijkt niet groot, maar voor het rijden in de stad is het meer dan voldoende. Ook hier moet nog opgewacht worden. Naar verwachting is de 3008 GT HYbrid4 in oktober bij uw dealer te bestellen.

Terug in het heden
Niet alleen in de toekomst heeft Peugeot veel te bieden, maar nu zeker ook. Een mooi voorbeeld daarvan is de nieuwe Peugeot 2008 SUV. Deze is leverbaar met een 1.2 PureTech benzinemotor met vermogens oplopend van 82 pk tot 130 pk en kan gecombineerd worden met een handgeschakelde 5- of 6 bak of een 6-traps automaat. Voor een prijs vanaf 22.220 euro is de Peugeot 2008 in de uitvoering Active al van u. Ook de compacte Peugeot 108, de nieuwe 208, 308 Berline of de Peugeot 508 zijn verleidingen om nu naar uw dealer te gaan en niet wachten op wat er nog gaat komen.

Uw dealer
Op www.peugeot.nl vindt u natuurlijk alle informatie over de diverse modellen van Peugeot en de dichtstbijzijnde dealer.

De scherp geprijsde Toyota C-HR

Foto: sebastien mauroy

DEVENTER - Toyota laat met de C-HR zien dat een auto nog steeds onderscheidend kan zijn. Voor een leek lijken de modellen van diverse automerken steeds meer op elkaar te gaan lijken en was het onderscheid te vinden in details. Bij de Toyota C-HR is daar absoluut geen sprake van!

De vorm van de C-HR maakt al gelijk indruk. Als er alleen al naar de voorkant wordt gekeken vallen de afwezigheid van rondingen en de aanwezigheid van strakke lijnen en scherpe hoeken op. Diezelfde strakke lijnen zijn doorgevoerd op de zijkant en trekken uw blik naar de achterkant van de auto. Ook daar is door Toyota een waar kunstwerk van gemaakt met bijvoorbeeld de boemerangvormige achterlichten. En om de mooie lijnen van de C-HR te benadrukken heeft Toyota nog ornamenten voor u in kleuren die afwijken van de carrosseriekleur.

Meer dan uiterlijk
Aan een auto met opvallende uiterlijke kenmerken en mooie vormen, maar met slechte rijeigenschappen en kwaliteit heeft u niets. Dus heeft de Toyota de C-HR uitgerust met krachtige motoren: een 1.2 Turbo benzine vermogen met 116 pk met een maximaal trekgewicht van 1.300 kg of een 1.8 hybride met 122 pk en een maximaal trekgewicht van 725 kg. Een sportieve rijstijl is niet uitgesloten door de kracht van de motor, de ongekende wendbaarheid en perfecte wegligging.

Voordeel
De Toyota C-HR is leverbaar in diverse uitvoeringen. Met alleen een benzinemotor heeft u de keuze uit de Comfort, Active en Dynamic uitvoering. De hybride is leverbaar als Active, Dynamic, Dynamic Sport, Style Ultimate en Executive Ultimate. De C-HR Comfort heeft een prijskaartje met een vanafprijs van 25.895 euro en de Executive Ultimate rijdt u vanaf 35.295 euro. De Toyota C-HR Style Ultimate is door een voordeel tot 3.900 euro al vanaf 31.095 euro van u, maar alleen tot 30 september.

Ga naar uw Toyota dealer Autobedrijf Wagenmaker aan de Solingenstraat 1 in Deventer, Steenbokstraat 3 in Apeldoorn of Brinkhorst 7 in Zutphen.

Porsche maakt de stap naar de markt van de elektrische auto's

Photography: Christoph BauerPostproduction: Wagnerchic www.wagnerchic.com Foto: Delia Baum

DEVENTER - Vele automerken hebben de markt van de volledig elektrische auto's al betreden. De nieuwkomer op deze markt is Porsche. Deze introduceerde onlangs de Taycan Turbo en de Taycan Turbo S.

Porsche wordt altijd gezien als de snelle auto en ook de elektrische variant maakt dit waar. De Taycan Turbo heeft 3,2 seconde nodig om van 0 tot 100 km/u te gaan en de Taycan Turbo S heeft daar nog minder tijd voor nodig, namelijk 2,8 s. Beiden hebben een topsnelheid van 260 km/u. Dit kan ook niet anders met overboostvermogen met Launch Control tot respectievelijk 680 pk en 761 pk. En dat allemaal zonder uitstoot van koolstofdioxide.

Capaciteit
De netto batterijcapaciteit van de accu van de Taycan Turbo en Taycan Turbo is 83,7 kWh en een verbruik van 26,9 kWh/100 km. Volgens WLTP-testcyclus is de actieradius voor beide uitvoeringen meer dan 400 km. Daarmee wordt deze Porsche toch meer dan een elektrisch stadsauto.

Uitstraling
Het ontwerp van de Taycan Turbo straalt al één en al snelheid uit. De afwerking kan in diverse kleuren en bij metallic zijn er zelf nog meer kleuren om uit te kiezen.

Prijskaartje
De Porsche Taycan Turbo en Taycan Turbo S is niet voor iedereen weggelegd. De consumentenadviesprijzen zijn 157.100 euro voor de Taycan Turbo en 191.000 euro voor de Porsche Taycan Turbo S.

Autorijders met een frisse blik op de toekomstige auto gezocht

DEVENTER - Renault gooit het over een andere boeg. Autorijders weten misschien wel beter dan wie dan ook hoe een auto in de toekomst eruit moet komen te zien.

Renault heeft onlangs de contest 'Design de Auto van de Toekomst' geopend. Hierbij wordt aan heel Nederland gevraagd de visie over de toekomstige auto te delen met Renault.

Foto: Shutterstock.com

Voor iedereen
Heel Nederland mag ideeën over hoe men zich in 2030 verplaatst delen, maar slechts drie finalisten krijgen de kans om met de hulp van een professionele schetser hun toekomstvisie en design uit te werken. De finalisten maken kans op één jaar gratis te mogen rijden in een volledig elektrische Renault Zoe. Er is in de loop der tijd al veel verandert en Renault wil zich voorbereiden op de toekomst met betaalbare en duurzame vervoermiddelen.

Beoordeling
Alle inzendingen worden beoordeeld door een vakkundige jury onder leiding van Laurens van den Acker, Senior Vice President of Corporate Design van Renault. De winnaar wordt tijdens Dutch Design Week (DDW) bekend gemaakt, waarvan Renault voor de tweede keer partner is. Kijk voor meer informatie over 'Design de Auto van de Toekomst' op designdeautovandetoekomst.nl. Wees wel snel want de inzendtermijn sluit op 11 september om 18.00 uur.

Stijgende populariteit speed-pedelec

DEVENTER - Je komt hem ongetwijfeld steeds vaker tegen op de weg: de speed-pedelec, oftewel de krachtpatser onder de elektrische fietsen. De reguliere e-bike biedt ondersteuning tot maximaal 25 kilometer per uur, de speed-pedelec tot maximaal 45 kilometer per uur. Het aantal gebruikers is de afgelopen jaren explosief gestegen.

Voor een groeiende groep is de speed-pedelec een aantrekkelijk alternatief voor de (elektrische) bromfiets of bromscooter. Sinds januari 2017 gelden voor de gebruiker van de supersnelle fiets dan ook dezelfde regels als voor bromfietsers. Dat betekent onder andere dat je verplicht een helm moet dragen en verzekerd moet zijn tegen wettelijke aansprakelijkheid. Andere belangrijke vereisten zijn het bezit van een bromfietsrijbewijs en een (gele) bromfietskentekenplaat.

Populair bij 55-plus
Ondertussen rijden er rond de 17,2 duizend speed-pedelecs rond in Nederland (stand op 1 juli 2019). Ten opzichte van twee jaar geleden is het aantal met ongeveer 62 procent gestegen. In het bijzonder de categorie van 55 jaar en ouder heeft de speed-pedelec ontdekt. Bezitters in de leeftijd van 55 tot 75 jaar hebben bij elkaar inmiddels bijna 6,5 duizend fietsen. In de provincie Utrecht staan relatief de meeste speed-pedelecs geregistreerd, op de voet gevolgd door Groningen en Gelderland. In deze provincies heeft ook de sterkste groei plaatsgevonden. Al met al is duidelijk dat de populariteit van dit elektrische 'racemonster' een stijgende lijn vertoont.

Conflict op de rijbaan en/of het fietspad
Bij het succes mag wel een kritische kanttekening worden geplaatst. De toename van speed-pedelecs in het verkeer heeft als nadelig gevolg dat automobilisten vaker de rijbaan met deze bijzondere fietsers moeten delen. Binnen de bebouwde kom kan dit gemakkelijk tot conflict leiden. Het snelheidsverschil is beperkt, maar kan in het geval van beperkte ruimte toch gevaarlijke manoeuvres uitlokken om in te kunnen halen. Veel mensen moeten daarnaast nog altijd wennen aan de aanwezigheid van de relatief nieuwe weggebruiker en denken bijvoorbeeld ten onrechte dat ze helemaal niet - net als brommers en scooters - op de rijbaan horen.
Aan de andere kant is rijden op het fietspad ook niet echt verantwoord te noemen vanwege het veel langzamere fietsverkeer (denk vooral aan kwetsbare kinderen en ouderen). Ten behoeve van een veilige weginrichting kan in bepaalde situaties wellicht gedacht worden aan een rijstrook specifiek voor de speed-pedelec. Tot het zover is: uiteraard gewoon de verkeersregels blijven volgen!

Betere voorlichting en voorbereiding
De gebruiker van de speed-pedelec zal nu en in de toekomst in ieder geval beter moeten worden voorgelicht over hoe je je het best kunt gedragen ten opzichte van medeweggebruikers. Vooralsnog is er helaas een groot nadeel wat betreft de voorbereiding: het praktijkexamen moet op een bromfiets worden gedaan. Onhandig, maar niet geheel verrassend dat wet- en regelgeving wat moeite heeft om de snel veranderende praktijk bij te benen. Het zou in de toekomst vanzelfsprekend mogelijk moeten worden om daadwerkelijk op de speed-pedelec het examen af te kunnen leggen. Men zit niet stil: rijscholen zijn al in overleg om speciale fietslessen aan te gaan bieden. Zo bezien is er absoluut nog een wereld te winnen om de veiligheid te bevorderen.

Ga de uitdaging aan: 30 dagen 'Sturen zonder Gluren!'

DEVENTER - De afgelopen tijd is er steeds meer aandacht voor het gevaar van afgeleid rijden. Helaas zijn er nog te veel automobilisten die tijdens het rijden druk bezig zijn met hun mobiele telefoon. Een nieuwe campagne van de ANWB moet zowel ouders als kinderen uitdagen om te stoppen met dit gevaarlijke gedrag.

Het terugdringen van telefoongebruik op de fiets en in de auto is een grote prioriteit voor zowel de verkeersorganisaties als overheid. Afleiding tijdens het rijden en fietsen kan immers voor ongelukken zorgen. Omdat handhaving door de politie ook maar zover gaat, is het belangrijk dat mensen gestimuleerd worden om ook zélf bewust te kiezen voor goed gedrag.

De campagne
De nieuwe campagne van ANWB kreeg de noemer 'Sturen Zonder Gluren'. Hierbij gaan gezinnen samen een challenge aan: kunnen zij dertig dagen niet appen, bellen of andere dingen doen met hun telefoon tijdens het rijden in de auto of op de fiets? Deelnemende gezinnen maken hierbij ook kans op leuke prijzen, zoals toegangskaarten voor attractieparken, maar ook een demonstratie van de Wegenwacht op school. Ter ondersteuning van de campagne kunnen kinderen in de ANWB-winkels een speciale kalender ophalen. Na afronding van de gezamenlijke challenge sturen zij de ANWB dan een selfie met de kalender om kans te maken op de prijzen. Gedurende de challenge krijgen deelnemers dan ook af en toe aanmoedigende emails. Kinderen zijn een belangrijke doelgroep en instrument bij dit soort campagnes, omdat zij ouders kunnen bewegen om het wenselijke gedrag te vertonen.

Veel voorlichting
De ANWB zet op diverse fronten voorlichting in om veilig weggedrag te stimuleren. Zo krijgen kinderen al voorlichting op school over het risico van appen en bellen tijdens het fietsen. Dit is sinds kort verboden, waarbij overtreders boetes riskeren tot 95 euro. Voor bellen tijdens het rijden in de auto zijn er al langer boetes - die bovendien ook fors hoger zijn. De ANWB lanceerde in september vorig jaar ook al de MONO-campagne, refererend aan 'met maar één ding bezig zijn in het verkeer'.

Volkswagen blaast klassiekers nieuw leven in met eClassics

DEVENTER - Volkswagen heeft dankzij zijn rijke geschiedenis veel iconische modellen op de weg gebracht. Modellen die ook nu nog veel trouwe fans hebben, zoals de klassieke Kever die ooit in de miljoenen van de band rolde. Maar een echte klassieker rijdende houden is niet bijster duurzaam. Om de klassiekers ook nu duurzaam mobiel te houden, biedt Volkswagen nu ook conversies aan van oude modellen.

Onlangs presenteerde de Volkswagen Group Components-divisie een bijzondere, elektrische e-Kever. Deze divisie werkt nu samen met een externe partner, eClassics in Renningen bij Stuttgart, om conversies aan te bieden voor oudere Volkswagen modellen. Hierbij vormt de Volkswagen e-Up! de technische basis. Het elektrificeren van een klassieke Kever is wel een aardige klus. Zo moet eClassics het chassis versterken om de accupack aan te kunnen. Verder gebruikt men ook onder meer de motor en versnellingsbak van de e-Up! De accu levert dan tot 36.8 kWh aan energie. Ondanks het hogere totaalgewicht van 1.280 kilo accelereert de Beetle in vier seconden naar de 50 kilometer per uur. Topsnelheid is dan rond de 150 kilometer per uur met een 200 kilometer actieradius. Dankzij de hoogwaardige elektrische componenten en een slim laadsysteem kan de elektrische Kever in een uur ongeveer 150 kilometer actieradius bijladen.

Toekomstplannen
Op dit moment heeft men dus een aardig doortimmerd concept voor de elektrische Kever, maar op termijn volgen ook nog meer modellen voor conversie. Zo werkt men al aan een platform voor een elektrische bus en een klassieke Porsche 356. Beide bedrijven kijken er al naar uit dat er straks meer klassieke Volkswagens weer de weg op zullen gaan. Op dit moment zijn nog geen concrete prijzen bekend voor de componenten en conversies.

Strengere eisen
Met de conversies komt Volkswagen ook tegemoet aan een probleem dat veel bezitters van klassieke auto's hebben: ze zijn te vervuilend ten aanzien van de huidige wet- en regelgeving. Zeker in Duitsland zijn de afgelopen jaren meer en meer milieuzones ingevoerd in steden, waar vervuilende auto's niet meer welkom zijn. Dit is natuurlijk erg vervelend voor de liefhebber die juist graag zijn pruttel-Kevertje of diesel-Golfje zou willen rijden in deze mooie centra.

Openbaar vervoer of auto?

DEVENTER - Iedere reiziger/forens die bewust bezig is met zijn of haar persoonlijke milieu-impact zal de afweging moeten maken: neem ik de auto of reis ik met het OV?

Het laatste is in het algemeen de groenere keus. Niet alle bestemmingen zijn echter goed bereikbaar met openbaar vervoer. Bovendien blijkt het OV qua kosten in ieder geval niet gunstig uit de vergelijking te komen. De prijzen voor trein, bus, tram, metro en taxi blijken uit cijfers van het CBS de afgelopen tien jaar sterker te zijn gestegen dan de kosten voor autogebruik. Voor een eerlijke vergelijking worden aanschaf, onderhoud, brandstof, verzekering, belasting en parkeren allemaal meegerekend. Vergeleken met 2009 stegen de gemiddelde autokosten met 25 procent, terwijl de OV-kosten met 30 procent toenamen. De auto is het duurst qua concrete uitgaven; deze zijn tienmaal hoger dan bij het openbaar vervoer.

BTW-verhoging
Het lage BTW-tarief, geldend voor openbaar vervoer, werd in januari verhoogd van 6 naar 9 procent. Reizen met trein en bus is respectievelijk 4,4 en 7,7 procent duurder geworden, afgezet tegen vorig jaar. Nederland staat bovenaan de lijst als het gaat om kostenstijging voor personenvervoer binnen Europa.

Persoonlijke afweging
Prijsontwikkelingen geven een gemiddeld beeld. De meest voordelige optie is afhankelijk van bestemming/traject, tijden waarop je reist én hoe vaak je reist (zakelijk en/of privé). In de Randstad bestaat een fijnmazig OV-netwerk met goede aansluitingen. Als je niet langdurig in de file wilt staan, is de trein (i.c.m. bijvoorbeeld de fiets) meestal de betere keus. In minder dichtbevolkte gebieden is de auto juist onvermijdelijk, omdat OV-verbindingen beperkt of niet aanwezig zijn. Werkgevers kunnen de keuze beïnvloeden doordat ze interessante regelingen aanbieden.

Einde in zicht voor vergeten kinderen op de achterbank

DEVENTER - Het is de nachtmerrie van iedere ouder: een kind vergeten in de auto. Helaas komt het nog enkele keren per jaar voor dat ouders een kind vergeten op de achterbank. Zeker tijdens een warme zomer kan dit al snel fatale gevolgen hebben. De Europese Unie wil hier nu met nieuwe wetgeving een einde aan maken.

Onlangs werd al bekend dat automakers in de Verenigde Staten de komende jaren al hun auto's willen voorzien van een kinddetectiesysteen, vooruitlopend op een eventuele verplichting. Ook de Europese Commissie overweegt om zo'n systeem te verplichten voor Europese auto's.

Opzet
Zo'n systeem kan relatief eenvoudig van opzet zijn: een waarschuwing bij het uitstappen van de bestuurder dat er nog iemand op de achterbank zit. De Europese Commissie sprak al vaker over het verplichten van zo'n systeem, maar een concrete datum voor invoering is er vooralsnog niet. Diverse fabrikanten hebben inmiddels ook in Europa op eigen initiatief al zulke 'achterbankverklikkers' ingebouwd. Anderen werken bijvoorbeeld door te detecteren wanneer een achterportier voor vertrek geopend is. Fabrikant Nissan gaat hierin nog wat verder: wanneer de bestuurder de achterbankmelding zou negeren, kan de auto toeteren om deze of anderen er op te attenderen. Het is in ieder geval een heel positieve trend dat fabrikanten serieus werken aan de veiligheid van ook de jongste passagiers.

Goedkope auto steeds duurder

DEVENTER - De prijzen van nieuwe auto's blijven doorstijgen. De goedkope auto is tegenwoordig steeds duurder geworden. Een nieuwe auto voor onder de 10.000 euro lijkt inmiddels niet meer te bestaan, lokkertjes daargelaten. Een ontwikkeling die zowel positieve als negatieve kanten kent.

Nederlanders zijn over het algemeen zeer prijsbewuste consumenten. Het is dan ook geen verrassing dat de goedkopere modellen doorgaans goed scoorden in Nederland. Toch zijn autofabrikanten door diverse factoren steeds meer gedwongen om de prijzen voor hun goedkope lokkertjes fiks te verhogen.

Goedkope auto's
Er zijn op dit moment nog wel diverse auto's nieuw te koop voor onder de 12.000 euro. Hyundai's i10, de Opel Karl, Citroën C1, Toyota Aygo, Volkswagen Up en Mitsubishi Space Star zweven nu tussen de 10 en 12.000 euro. Ze bieden mobiliteit zonder te veel poespas.

Oorzaken
De opwaartse prijsdruk kent diverse oorzaken. Zo zijn fabrikanten ook verplicht om steeds meer veiligheidsfeatures in te bouwen en ze worden ook steeds vaker als essentieel beschouwd door kopers. Daarnaast is ook de steeds grotere belastingdruk in Nederland een belangrijke factor. Europees gezien zorgde de strengere emissiewetgeving voor een prijsstijging. Fabrikanten waren genoodzaakt om hun wat minder duurzame goedkope modellen meer milieuvriendelijk te maken. Zo moet de CO2 uitstoot van nieuwe auto's in 2030 ruim 37 procent lager zijn dan in 2021 het geval zal zijn. Om dit te bereiken moeten fikse ingrepen gedaan worden en zullen meer modellen over gaan op elektrische aandrijflijnen die duurder zijn.

Controleer de bandenspanning

DEVENTER - Autobedrijven hameren er regelmatig op, evenals de verkeersveiligheidsorganisaties: zorg dat de banden van de auto op de juiste spanning zijn. Toch zijn er teveel Nederlanders die met een te lage bandenspanning rondrijden.

Autorijden met de juiste spanning op de banden is veiliger en zuiniger, maar ook beter voor het milieu. Wanneer een band op de juiste spanning is, heeft deze optimale grip voor een betere weglegging en kortere remweg. Wanneer de banden op de juiste spanning zijn slijten ze bovendien minder snel. Er is dus voldoende aanleiding om dit goed in de gaten te houden. De besparing die u hiermee realiseert loopt al snel op tot 100 euro per jaar.

Slappe banden
Toch blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie Bovag dat maar liefst 60 procent van de automobilisten rondrijdt met te slappe banden. De helft van de Nederlanders controleert zijn of haar bandenspanning minder dan drie keer per jaar. Het advies is juist om dit iedere twee maanden te doen. U meet de bandenspanning bij voorkeur wanneer de banden koud zijn; warme banden geven namelijk een hogere druk aan. Autobanden lopen ook wanneer u ze niet gebruikt langzaam leeg; het is dus belangrijk om de banden regelmatig te controleren.

Beter voor het milieu
Hoewel de geldelijke besparing u waarschijnlijk meer overtuigt, is ook het milieu gunstiger af met de juiste bandenspanning. Zo verbruikt een auto minder brandstof om op snelheid te komen, wat weer vertaalt in een lagere uitstoot van CO2.

Campagne
De Bovag is één van de partners in de campagne 'Geef je banden lucht' om het belang van de juiste bandenspanning onder de aandacht te brengen. Kijk op: www.geefjebandenlucht.nl