Autopaper Deventer

15 januari 2019

Autopaper Deventer 15 januari 2019


Toyota blijft hybride-koploper met nieuwe RAV4

Het is steeds vaker niet meer een kwestie óf er een hybride variant van een model uitkomt, maar eerder wannéér. Elektrisch rijden nam de afgelopen jaren al een ware vlucht in Nederland. Zowel bij de volledig elektrische plug-in modellen als de hybrides die het beste van twee werelden combineren: het gemak van een verbrandingsmotor wanneer het nodig is en het duurzame van een elektrische aandrijflijn. Toyota brengt deze maand e nieuwe RAV4 op de markt, die natúúrlijk ook als hybride leverbaar is.

De nieuwe Toyota RAV4 is gemaakt om op te vallen aldus het merk. De strak gelijnde SUV is vanaf 19 januari in de showrooms te bewonderen. Zowel met de 2.0 VVT-IE motoropties (handgeschakeld of variabele transmissie) of als innovatieve hybride met 2.5 Hybrid Automaat in twee- of vierwielaandrijving. Wij testen deze keer de eerste hybride.

Radicaal
Toyota's ontwerpafdeling presenteerde afgelopen jaar de opmerkelijk gelijnde RAV4. Deze kreeg een verrassend nieuw uiterlijk vergeleken met de vorige modellen. De klassieke RAV4 van de vroege 2000's had een speels uiterlijk met zijn plastic bumpers en designelementen; door de jaren heen is het design steeds zakelijker geworden. Het nieuwste ontwerp kreeg dan ook een echt premium gevoel; Met mooie strakke hoeken en mooi vlakgebruik heeft hij een wat futuristisch uiterlijk waar de kenner ook nog wat Lexus-achtige trekken in ontdekt. De mooie design LED-koplampen en unieke achterlichten geven hem een herkenbare signatuur. De vijfde generatie groeide fysiek mee in alle richtingen; het is dan ook de ruimste RAV4 tot nu toe. Passagiers genieten van meer comfort en meer ruimte voor spullen. Zo is de kofferbak met 733 liter ruim 79 liter groter dan in het vorige model.

Mooi platform
De RAV4 kreeg ook van binnen een volledige facelift. Dankzij het nieuwe TNGA-platform genieten de bestuurder en bijrijder van een nog beter uitzicht op de weg. Een aangenaam hoge zitpositie met comfortabele stoelen. Achterpassagiers hebben voldoende schouder- en beenruimte om de tijd comfortabel door te brengen. Het interieur kreeg een slimme indeling en premium afwerking met volop innovatieve technologie, zowel zichtbaar als onzichtbaar. De instap Comfort-editie komt al zeer compleet met elektrisch bedienbare ramen, stuurwiel met audio- en telefoonbediening, airconditioning, airbags overal en Toyota Safety Sense 2 met onder meer adaptieve cruisecontrol, voetgangerdetectie en meer preventieve veiligheidssystemen.

Honda stelt helder doel voor elektrisch rijden vast

2019 Honda CR-V Hybrid

DEVENTER - Alle autofabrikanten willen ervoor zorgen dat er minder kilometers worden gemaakt met auto's die rijden op fossiele brandstoffen. Honda heeft een heel helder doel: In 2025 moet twee derde van de verkochte auto's een hybride, plug-in hybride, elektrisch of brandstofcel-auto zijn.

Het is niet een doel dat direct behaald kan worden, maar Honda is dan ook al veel langer bezig met de ontwikkeling van hybrides. Zo was er in het begin van deze eeuw al de Honda Civic IMA en later volgden de vernieuwde Civic Hybrid, de Jazz Hybrid en de Honda Insight. Door de ontwikkeling van de Honda CR-V Hybrid, een hybride SUV, is een volgende stap gezet in het rijden zonder fossiele brandstof. Naar verwachting komt Honda eind 2019 ook nog met de Urban EV, een volledig elektrische stadsauto. Deze stoere hatchback is in 2018 zelfs verkozen tot conceptcar van het jaar 2018!

CR-V Hybrid
De Honda CR-V Hybrid was eind 2018 al bij de dealer te bestellen en zal vanaf begin 2019 ook in de showrooms te zien zijn. De CR-V Hybrid is uitgerust met i-MMD, intelligente Multi-Mode Drive technologie, waardoor er optimaal gebruik wordt gemaakt van de elektro- en benzinemotor zonder dat de bestuurder er iets voor hoeft te doen. Om u de voordelen te laten zien van de CR-V Hybrid een aantal cijfers. De CO² uitstoot van een CR-V 1.5T automaat is 162 gram en die van de CR-V 2.0 Hybrid is slechts 120 gram. Een nieuwe CR-V Hybrid is al leverbaar vanaf € 40.960

Ervaren
Zelf ervaren wat het verschil is tussen een CR-V en een CR-V Hybrid? Bij Honda Wesselink aan de Solingenstraat 7 helpen ze u graag bij het maken van een weloverwogen keuze.

Suzuki's Smart Hybrids gaan voor duurzame mobiliteit

DEVENTER - Steeds meer fabrikanten voeren naast hun auto's met traditionele verbrandingsmotoren ook hybrides of volledig elektrische modellen. Suzuki kiest met diverse modellen voor de eerste optie, die bij kopers goed in de smaak valt.

Onder de noemer 'Smart Hybrid Vehicle by Suzuki' heeft Suzuki een slimme hybride aandrijflijn ontwikkeld voor diverse voertuigen. Een hybride combineert het beste van twee werelden: een duurzame elektrische motor die bij lage snelheden vermogen levert en bij hogere prestaties de brandstofmotor kan ondersteunen. Bij het afremmen wordt energie teruggewonnen die dan weer gebruikt kan worden voor herstart van de motor, assistentie bij het optrekken of de verlichting.

Modellen
Momenteel zijn drie modellen van Suzuk leverbaar als Smart Hybrid Vehicle. Dit zijn de Baleno High Executive, Ignis Sijl en Swift Stijl edities. De Ignis is een compacte SUV die met de 1.2 Stijl Smart Hybrid editie leverbaar is vanaf 18.999 euro. Een heel compleet model met navigatie, cruise control, lichtmetalen velgen en dual camera brake support. Met een verbruik van 1 liter voor 23,3 kilometer is deze ook zuiniger dan de reguliere Ignis, die met 1 liter 21,7 kilometer weet te behalen.

Swift
De Suzuki Swift heeft al de grootste funfactor in zijn klasse dankzij een sportief, licht platform. De 1.2 Stijl Smart Hybrid staat klaar vanaf 19.699 euro. De nieuwe 1.0 Stijl Boosterjet is leverbaar vanaf 21.199 euro; Deze combineert sportieve prestaties met een laag brandstofverbruik.

Baleno
De Suzuki Baleno is als gezinsauto mooi ruim en de lichtste in zijn klasse. De 1.2 High Executive Smart Hybrid is leverbaar vanaf een scherpe 19.699 euro. Naast een mooi complete uitrusting ook een hoog niveau van actieve en passieve veiligheid, met een felbegeerde 5-sterren EuroNCAP rating.

Maak kennis
AutoCity AVK laat u graag kennismaken met deze mooie Smart Hybrid Vehicles. Kom langs voor een vrijblijvende proefrit of advies. Gevestigd aan de Revalstraat 2 in Deventer. Kijk ook op: www.autocityavk.nl

Autopaper in het teken van elektrisch rijden deze maand

DEVENTER - Elektrisch rijden nam de afgelopen jaren een grote vlucht. Steeds meer merken brachten innovatieve auto's op de markt. Hybrides die het beste van een brandstofauto en duurzame energie combineren, maar ook de volledig elektrische modellen die de toekomst van mobiliteit moeten vormen. Deze maand schenken wij in de Autopaper extra aandacht aan duurzame mobiliteit.

Naast dat de Autotest deze maand gaat over de Toyota RAV4 hybride, vertellen ook veel andere autodealers deze maand over hun duurzame modellen. Vrijwel ieder merk voert tegenwoordig hybride-varianten van hun populaire modellen. Daarnaast kijken we naar algemene thema's, zoals de verkoopcijfers van het afgelopen jaar en de populariteit van biobrandstof en andere, mooie ontwikkelingen. Ook zal Tom Nijdeken van Grouwstra vertellen over de mooie uitdagingen bij onderhoud van elektrische voertuigen. Wij als redactie hopen dat dit ook u zal inspireren om toch eens zelf nader kennis te maken met de elektrische auto. Dankzij de groeiende markt en volwassen wordende technologie zijn ze steeds beter bereikbaar voor de gemiddelde automobilist. Daarnaast zijn verdere investeringen in het ontwikkelen van de oplaad-infrastructuur goed om deze populariteit en acceptatie van elektrisch rijden te vergroten.

Ook wij als redactie van de Autopaper wensen u een mooi 2019 met vele duurzame kilometers!

De beste wensen!

Graag wil ik deze eerste column van het nieuwe jaar 2019 beginnen met iedereen een heel voorspoedig, gelukkig en gezond jaar toe te wensen. Een nieuw jaar waarbij iedereen op de een of andere wijze een plan trekt of idee heeft wat hij dit jaar graag zou gaan doen, of graag wil veranderen in zijn of haar leven. En toch kan dit in één klap zo maar anders zijn.

In dit prille jaar ben ik enorm geschrokken van nieuwsberichten waarbij doden en ernstig gewonden zijn gevallen in het verkeer. Mensen die óók 2019 in zijn gegaan met doelen en wensen, maar waarbij alles ineens heel anders is gelopen. Ikzelf reed op de dag dat ik deze column schreef in mijn auto van Eindhoven terug naar Deventer en was getuige van bijna twee keer een ongeluk. Mensen die niet opletten in het verkeer en daardoor het leven van anderen in gevaar brachten. Mijn dochter zat naast mij en ging vervolgens letten op het gedrag van de chauffeurs. Opmerkelijk en bijna niet te geloven hoeveel mensen dingen doen in de auto waarbij de chauffeur geen of onvoldoende aandacht heeft op de weg en mede weggebruikers.

Ik had bijna zelf een fietser onder de auto omdat deze helemaal opging in de muziek op haar koptelefoon. Toen ik het raam opende en zag dat ze geschrokken was, vroeg ik of ze graag onder de auto had gelegen. Ze verontschuldigde zich met sorry. Ja, dacht ik: sorry... voor hetzelfde geld had ik een rot gevoel gehad en iemand letsel toegebracht terwijl ik er zelf niets aan kon doen.

Even verder op de snelweg reed een niet oplettende vrachtwagen zonder richting aan te geven naar links en drukte een personenauto bijna letterlijk de vangrail in, omdat hij aan het bellen was. Mijn dochter ging tellen en kwam op een resultaat van vier bellende mensen met een telefoon in de hand bij tien gepasseerde auto's. Aanpakken deze gasten. Ze spelen met het leven en gezondheid van de overige weggebruikers. Op de drukke A1 staat bijna iedere dag het verkeer stil, vaak door een ongeval met daarbij veel schade en menselijk leed. het gedrag van auto-bellende en overhaaste en niet uitgeslapen chauffeurs maken ons wegennet heel onveilig. Alles begint toch bij respect en discipline voor je mede weggebruikers en hun veiligheid. Laat 2019 een jaar worden met minder leed en ongevallen op de weg. Hopelijk worden de mensen die de gezondheid van anderen in gevaar brengen keihard aangepakt. Veel fijne en veilige kilometers toegewenst voor 2019.

Groeten René Temmink

Mitsubishi: Hybride of volledig elektrisch rijden

DEVENTER - Wanneer u de voorkeur geeft aan elektrisch rijden, geeft Mitsubishi u de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden met de i-MiEV of u te verplaatsen met de Mitsubishi Outlander PHEV, een hybride.

De Mitsubishi Outlander PHEV is eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt. Om zoveel mogelijk kilometers elektrisch te kunnen rijden, worden deze auto's zo licht mogelijk gemaakt. Met een gewicht van ongeveer 1850 kg is de Outlander PHEV één van de zwaardere elektrische voertuigen, maar toch ook één van de best verkochte hybrides.

Vergelijking
De Outlander PHEV heeft een gewicht ongeveer 1850 kg (afhankelijk van de uitvoering), de accu heeft 13,8 kWh aan energie en daarmee kan 54 km elektrisch afgelegd worden. De Mitsubishi i-MiEV weegt net geen 1100 kg, heeft een accu met 16 kWh en daarmee kunt u zo'n 160 km rijden. Volledig elektrisch rijden heeft echter wel een nadeel: als de accu eenmaal leeg is, staat de auto stil en moet er opgeladen worden voordat er verder gereden kan worden. Wanneer de accu van een hybride leeg is, rijdt u gewoon verder op de traditionele fossiele brandstof.

Slimme technologie
Zowel de Mitsubishi Outlander PHEV als de i-MiEV zijn uitgerust met slimme technologie om zo zuinig mogelijk te rijden. Zo wordt bij energie teruggewonnen wanneer de remfunctie in werking treedt. Ook wordt technologie ingezet om u zo comfortabel en veilig mogelijk te kunnen verplaatsen. De Outlander PHEV alarmeert u bijvoorbeeld voor voetgangers en de i-MiEV zorgt met geluidsignalen ervoor dat voetgangers u opmerken.

Informatie
Wanneer u een elektrisch voertuig overweegt, laat u dan in de showroom van Mitsubishi Wesselink aan de Solingenstraat 7 informeren over de voor- en nadelen van de modellen. Zo kiest u de auto die het beste aansluit bij waar u het voertuig voor gebruikt en uw budget. Zo rijdt u al vanaf € 27.005 in een Mitsubishi i-MiEV en vanaf € 35.990 in een Outlander PHEV.

Hyundai zet in op duurzame mobiliteit met Kona en Nexo

Foto: ULI_SONNTAG

DEVENTER - De elektrische auto heeft de afgelopen jaren sterk aan populariteit gewonnen. Ook bij autobedrijf Herwers maakten het afgelopen jaar veel rijders kennis met de mooie voordelen van elektrisch rijden.

De nieuwe Hyundai Kona Electric maakte afgelopen jaar zijn opwachting, met veel positieve autotests én positieve kopers. Het was dé elektrische auto waar iedereen op wacht, zo kopte de ANWB. De Hyundai Kona Electric is met een vanaf-prijs van 39.195 scherp geprijsd met een hoog innovatie- en uitrustingsniveau. Met een krachtig uiterlijk, ruim interieur en een mooie actieradius tot 449 kilometer op een volle accu wist hij menig koper over te halen. Het is de eerste, puur elektrisch aangedreven, compacte SUV van Europa. Kopers waren onder meer enthousiast over de flexibele laadopties. Zo kan de Kona Electric 's nachts thuis opgeladen of met snelladers onderweg. De lithium-ion-polymeer accu laadt efficiënt en heeft een uitstekend maximumvermogen. Hyundai levert sinds afgelopen jaar ook de innovatieve Nexo. Een auto die loopt op waterstof; nu nog een zeldzaamheid op de Nederlandse wegen. De brandstofcel levert dan de elektrische energie voor het aandrijven van de auto. Alle duurzame voordelen, maar mét het gemak van een traditionele tankbeurt. De Nexo is leverbaar vanaf 69.995 euro.

Maak kennis
Autobedrijf Herwers laat u graag kennismaken met Hyundai's duurzame gamma. Kom langs aan de Solingenstraat 3 in Deventer of Laan van de Dierenriem 29 in Apeldoorn. Kijk ook op: www.herwers.nl/hyundai

Nissan Leaf en E-NV200 scherp geprijsd bij Herwers

DEVENTER - Nissan biedt tegenwoordig een mooi gamma aan auto's, waarbij de Nissan Leaf en E-NV200 een goede balans tussen betaalbaarheid en mobiliteit bieden.

De Nissan Leaf is hét icoon van de intelligente mobiliteit. De relatie tussen de auto ben bestuurder verandert: u rijdt met één pedaal, waardoor het remmen en optrekken anders voelen dan in een reguliere auto. Wanneer het klikt bent verkocht: u gaat soepeler en erg ontspannen rijden. De Leaf is uw alerte reisgenoot, met veel rijhulpen waaronder een intelligent noodremsysteem met voetgangersdetectie en rijbaanassistentie. De Nissan Leaf is nu scherp geprijsd bij autobedrijf Herwers, leverbaar uit voorraad vanaf 38.234 euro voor de N-Connecta editie. De Tekna-editie voegt opties als het ProPIlot Alll Around Driving Support System, LED-koplampen en een Bose premium geluidssysteem toe, met een prijs vanaf 39.834 euro.

E-NV200
Hebt u wat meer mee te nemen qua personen, bagage of als ondernemer? De E-NV200 is beschikbaar in een zevenpersoons Evalia-uitvoering of de gesloten Van als bedrijfswagen. De E-NV200 heeft dezelfde hoogwaardige batterij als in de Leaf, waardoor u tot maximaal 301 kilometer kunt rijden. Dit tegen lagere kosten dan een traditionele verbrandingsmotor. De Evalia personenuitvoering staat klaar vanaf 38.950 euro en de Van bedrijfswagen vanaf 30.370 euro (excl. BTW)

Maak kennis
Kom langs bij autobedrijf Herwers voor een vrijblijvende kennismaking. Gevestigd aan de Solingenstraat 3 in Deventer en Laan van de Dierenriem 29 in Apeldoorn. Kijk ook op: www.herwers.nl/nissan

Volvo: duurzaam én krachtig

XC60 T8 Inscription

DEVENTER - Wie denkt aan Volvo, denkt niet alleen aan betrouwbaarheid en veiligheid, maar ook krachtige motoropties. Door de jaren heen heeft Volvo altijd een goede balans weten te vinden tussen prestaties, betrouwbaarheid en verbruik van benzinemotoren. Het is dan ook niet verrassend dat het Zweedse merk ook diverse aantrekkelijke hybrides voert in het huidige gamma.

Volvo's Twin Engine hybride-aandrijflijn combineert krachtige benzinemotoren met ondersteunde elektromotoren, waardoor aandrijflijnen nagenoeg 400 pk leveren in de huidige modellen. Zo mag u niet alleen rekenen op nette prestaties, maar ook een lager brandstofverbruik en minder uitstoot.

Mooi gamma
Volvo levert diverse modellen als plug-in hybride. Dit gamma begint bij de Volvo V60 T8; een stijlvolle wagon die in R-Design uitvoering extra sportief oogt met zijn glossy black ruitomlijsting, 18 inch lichtmetalen velgen en rijke standaarduitrusting. Leverbaar vanaf 58.700 euro. Gaat u voor de ruime XC60 SUV? Deze is eveneens als hybride leverbaar vanaf 69.450 euro, met natuurlijk alle veiligheidsinnovaties die u verwacht, van parkeersensoren tot actieve rem- en stuurhulp, verkeersbordherkenning en rijbaanassistentie. De Volvo V90 en S90 zijn beide als hybride leverbaar, vanaf 73.750 euro (V90) en 71.650 (S90). Volvo's topmodel, de XC90 komt natuurlijk zeer compleet; zoals u mag verwachten met een vanaf-prijs van 82.750 euro.

Maak kennis
Volvo Nieuwenhuijse laat u graag kennismaken met deze hybride-modellen of andere Volvo's. Kom langs aan de Revalstraat 6 in Deventer of Paramariboweg 68 in Apeldoorn. Kijk ook op: www.nieuwenhuijse.nl

Hybride-voordelen Zoals gezegd testen we de hybride van de RAV4. Toyota introduceerde de hybride als motoroptie in 2016. Het bleek een geliefde optie en ook bij de voorbestellingen blijkt 85 procent van de Europese kopers te kiezen voor een hybride. De overige gaan voor de 2.0 liter benzinemotor. Diesels zijn er niet meer. De hybride aandrijflijn is krachtiger en zuiniger dan de vorige RAV4. De 2,5 liter benzinemotor en elektromotor zijn met een gecombineerd vermogen van 218 PK. Het gecombineerde brandstofverbruik is 4,5 liter per 100 kilometer met een lage 102 gram per kilometer aan CO2-emissie. Een hybride heeft mooie voordelen voor de gemiddelde rijder. Bij lage snelheden schakelt de benzinemotor automatisch over op de elektromotor. Zo kunt u fluisterstil vertrekken en arriveren. Dankzij de automaat is het ook aangenaam makkelijk en comfortabel rijden, ongeacht de krachtbron. Door de elektrische ondersteuning verbruikt de auto minder brandstof en ook het onderhoud is economischer. Afhankelijk van uw rijstijl schakelen de motoren zichzelf aan of uit om zo een goede balans tussen prestaties en verbruik te garanderen. De lagere emissies die zo ontstaan zijn ook een steeds belangrijkere afweging. Zo worden milieu-normen in binnensteden steeds strikter. Een auto met een zeer lage uitstoot blijft vrijwel overal welkom de komende jaren.

Hoge klanttevredenheid
Toyota is sinds 1997 marktleider op het gebied van hybride modellen. Dit resulteert dus niet alleen in een hoge klanttevredenheid, maar ook een grotere, positieve promotie van duurzame mobiliteit. Klanten die een proefrit maken met een hybride Toyota waarderen de proefrit gemiddeld met het rapportcijfer 8,7. De technologie is tegenwoordig zeer transparant: het heeft merkbare voordelen zonder de kanttekeningen die de eerste generaties hybride hadden.

Uitvoeringen
De nieuwe kopers hebben veel te kiezen met de nieuwe RAV4. Deze is nu leverbaar in een viertal edities, beginnend bij de Comfort-editie die begint bij 34.995 euro voor de benzineversie en vanaf 35.995 euro voor de hybride. De Active editie is leverbaar vanaf 36.995 euro voor de benzine, 41.495 euro voor de hybride. Deze voegt stijlelementen aan het interieur en exterieur toe, maar ook een uitgebreider multimediasysteem. De First Edition begint bij 39.995 voor benzine en 44.495 voor de voorwielaangedreven hybride of 47.695 voor de vierwielaangedreven hybride. De Style editie staat klaar vanaf 41.995 euro voor benzine, 46.295 euro voor de voorwiel-hybride en 49.495 euro voor de vierwieler. First en Style voegen onder meer privacy glass, de smart view mirror en navigatie toe, evenals specifieke stijlopties. De Bi-Tone editie start bij 47.295 euro voor benzine, 47.295 voor de voorwiel-hybride en 50.499 euro voor de vierwieler. Deze editie kenmerkt zich door zwart metallic accenten aan de buitenkant en zwart Alcantara met blauwe accenten in het interieur. De meest complete Executive-editie begint bij 46.295 euro voor benzine, 48.295 voor de voorwiel-hybride en 51.495 euro voor de vierwieler. Hier zien we als toegevoegde opties onder meer chromen handgrepen, LED-projectie koplampen, een draadloze telefoonoplader, verlichte bekerhouders, extra opbergvakken en een bestuurdersstoel met geheugen.

Record elektrische auto's verkocht

DEVENTER - Het afgelopen jaar was een topjaar voor de verkoop van elektrische auto's. Uit de nieuwste cijfers van de Bovag, RDC en RAI Vereniging blijkt dat er vorig jaar ruim drie keer zoveel elektrische auto's verkocht werden dan in 2017.

Het afgelopen jaar registreerden de Nederlandse dealers gezamenlijk iets meer dan 24.000 elektrische auto's. Het verkooprecord werd onder meer aangewakkerd door de hogere bijtelling die zakelijk rijders dit jaar moeten betalen, maar ook de populariteit bij de gemiddelde particuliere automobilist zit duidelijk in de lift. De bijtelling ging van een aangenaam lage 4 procent afgelopen jaar tot 22 procent bijtelling in de nieuwe situatie. Deze betaalt u dan over iedere euro die de auto meer kost dan 50.000 euro. Met name dus de duurdere, zakelijke auto's worden hierdoor minder aantrekkelijk.

Groter aanbod
Steeds meer merken bieden hybride of volledig elektrische modellen aan tegen gunstiger prijzen. Zo is er met name in het middensegment veel meer keuze dan vroeger. In totaal rijden er nu al zo'n 49.000 volledig elektrische voertuigen rond. Door technologische ontwikkelingen worden deze steeds beter met meer afstand; dit is nu nog het belangrijkste verkoopargument voor de hybride: duurzame mobiliteit mét de zekerheid van een verbrandingsmotor. Met name de vaak beperkte actieradius van elektrische modellen bleek in de beginjaren een drempel voor kopers. In de praktijk bleek dit vaak zeer mee te vallen: de gemiddelde Nederlandse automobilist hoeft namelijk helemaal niet zo ver te rijden op een dagelijkse basis, waardoor de actieradius van de meeste auto's al ruim toereikend was.

Betere infrastructuur
Er zijn ook de afgelopen jaren steeds meer investeringen gedaan in infrastructuur voor elektrische auto's. Hierdoor zijn elektrisch rijders steeds vaker in de buurt van een snellader, waardoor ze efficiënt op kunnen laden voor langere ritten. Dit komt dan tegemoet aan dit zorgenpuntje van vroeger. De Provincie Overijssel wil samen met Gelderland de komende tijd zo'n 4.500 nieuwe oplaapdunten realiseren in de openbare ruimte. Dit moet een belangrijke impuls geven aan het elektrisch rijden, zeker in combinatie met de steeds betere accu's waardoor men minder vaak hoeft te laden.

Pluspunten:

+ Ruimer dan zijn voorganger
+ Duurzaam én flexibel
+ Hoog niveau afwerking
+ Zeer capabel platform

Prijzen:

De Toyota RAV4 is als hybride leverbaar vanaf:

Comfort: 39.995 euro

Active: 41.495 euro

First Edition: 44.495 euro

Stijl: 46.295 euro

Bi-Tone: 47.295 euro

Executive: 48.295 euro

Extra inruilwaarde bij Toyota Prius

DEVENTER - Toyota is een autofabrikant die in vergelijking tot anderen veel hybride modellen in het assortiment heeft. Zo zijn de Yaris, Auris, C-HR, Prius en de RAV4 als hybride en/of plug-in hybride leverbaar.

Tot en met 31 maart kunt u nog voordeliger de overstap maken naar de Toyota Prius Hybrid Electric, de Prius+ Hybrid Electric of de Prius Plug-in Hybrid Electric door de actie van Autobedrijf Wagenmaker waarbij u € 2.400 extra inruilwaarde voor uw auto krijgt.

Toyota Prius Hybride
Het maken van een hybride betekent niet alleen een elektrische motor en accu toevoegen aan een al bestaand model. Dat is wat Toyota laat zien bij de Prius hybrides. Deze zijn aerodynamische gevormd, waardoor energie optimaal benut wordt. Verder bieden de Toyota Prius hybrides u veel comfort. Zo merkt u zo goed als niets van het schakelen tussen de elektromotor en de benzinemotor. Bovendien rijdt u door deze combinatie zuinig, maar heeft de auto wel de kracht voor een flinke acceleratie. Ook de ergonomisch gevormde stoelen, het meervoudig verstelbaar stuurwiel en het Head Up display leveren een bijdrage aan het comfort. Verder is bij het ontwerpen van de Prius hybrides veiligheid geen ondergeschoven kindje geweest. Het door Toyota ontwikkelde Safety Sens zorgt voor veiligheid van de bestuurder, de passagiers en andere verkeersdeelnemers. De Toyota Prius hybrides zijn dan ook zeker geen zwakkere uitvoeringen, maar verbeterde versies.

Meer informatie
Via www.toyota-deventer.nl kunt u snel de inruilwaarde van uw auto berekenen. Zo kunt u zien welk bedrag u, na aftrek van de inruilwaarde en de extra inruilwaarde, moet bijbetalen voor een hybride Toyota Prius. Ook de verdere voorwaarden van de actie staan op de website vermeld. Liever persoonlijk contact? Bij Toyota Wagenmaker aan de Solingenstraat 1 bent u van harte welkom.

Van Mossel in Apeldoorn scoort bij klanttevredenheid

APELDOORN - Wanneer u een auto koopt verwacht u een goed advies, een efficiënte aflevering van uw nieuwe auto en een aangenaam contact bij de verdere service en onderhoud. Bij Van Mossel mag u als Jaguar-rijder rekenen op het hoogste niveau van service. Het bedrijf scoort namelijk het beste qua klanttevredenheid van alle Nederlandse Jaguar-dealers.

Voor een merk als Jaguar is de klanttevredenheid een zeer belangrijke factor. De klant is immers terecht veeleisend in ieder aspect van de aankoop, aflevering en service. Van Mossel's uitstekende service zorgde ervoor dat het bedrijf ook veel nieuwe modellen mocht leveren. Zo bleek de I-PACE een verkoopsucces; mede door de leuke kennismakingsdag die Van Mossel en Jaguar organiseerden. Om nieuwe eigenaren goed kennis te laten maken met de auto werden ook filmpjes geproduceerd met uitleg over alle interessante features van deze elektrische SUV.

Foto: Jaguar

Topprestatie
Autobedrijf Van Mossel levert naast Jaguar ook Land Rover. Ongeacht voor welk merk u komt, alle klanten mogen rekenen op deze vertrouwde service. De ervaren medewerkers spelen graag in op uw specifieke behoefte. Het motto is dan ook niet voor niets: Van Mossel biedt meer dan u verwacht!

Kom langs
Maak zelf kennis met de goede service en advies. Kom langs aan de Oude Apeldoornseweg 40A in Apeldoorn. Kijk ook voor de scherp geprijsde voorraad op: www.jaguaroutlet.nl en www.landroveroutlet.nl?

Autobedrijf Grouwstra ook voor onderhoud aan elektrische auto

DEVENTER - De elektrische auto zien we steeds vaker op de Nederlandse wegen. Bij Autobedrijf Grouwstra springen zij al in op de toekomstige groei. Technicus Tom Nijdeken volgde recent een cursus om veilig en vakkundig aan een elektrische auto te kunnen werken.

"Elektrische auto's vergen speciale aandacht. Bij de cursus leer je hoe je een auto veilig moet stellen zodat je aan specifieke onderdelen kunt werken. Wanneer je aan het verkeerde deel zou komen, dan merk je dat zeker..." grapt Nijdeken. Autobedrijf Grouwstra had de afgelopen jaren al vaker hybride- en volledig elektrische auto's in onderhoud van diverse merken. Met de verwachte groei is het belangrijk om ook deze expertise verder uit te breiden. Een elektrische auto is immers op veel punten wezenlijk anders. Zo zijn er weliswaar minder bewegende delen dan in een traditionele auto, maar daarentegen is de elektronica vrij complex. Ook zijn er nieuwe onderdelen zoals de regeneratieve remmen. Tom's eigen interesse in computers en electronica helpt natuurlijk zeker op dit vlak; als 29-jarig monteur krijgt hij dit soort vaardigheden snel in de vingers.

Ervaren team
Autobedrijf Grouwstra heeft een ervaren team in de werkplaats, waarbij u mag rekenen op een vakkundig resultaat. In de werkplaats zelf zijn enkele kleine dingen toegevoegd om het onderhoud uit te kunnen voeren. "Zo kwam er speciale meetapparatuur en beschermende handschoenen, zodat je veilig kunt werken met de veel hogere voltages in een elektrische auto." ?Een hybride auto vergt veelal hetzelfde onderhoud als de traditionele auto met alleen een verbrandingsmotor. Volledig elektrische voertuigen daarentegen vergen juist veel minder onderhoud. Er zijn veel minder bewegende delen en minder vloeistoffen. Er zijn nog wel delen die slijten zoals lagers, remmen en banden maar het kostenplaatje voor regulier onderhoud is zeker gunstiger. De moderne accu's hebben een lange levensduur en zijn zeer goed bestand tegen storingen.

Vakmanschap
Ervaar zelf het vakmanschap van Autobedrijf Grouwstra. Voor al uw regulier onderhoud, reparaties en meer van álle merken. Gevestigd aan de Maagdenburgstraat 1 en Revalstraat 12 in Deventer. Kijk voor meer informatie ook op: www.grouwstra.nl

Broekhuis Deventer; vertrouwd adres voor al uw autozaken

DEVENTER - Broekhuis Deventer beschikt over een breed pakket aan diensten. Voor alle zaken omtrent uw auto bent u bij ons aan het juiste adres.

Naast het kopen of private leasen van een auto kunt u bij ons ook terecht voor het financieren, het herstellen van autoschade en het verzekeren van uw auto. Uiteraard helpen wij u ook graag bij het goed onderhouden en het repareren van uw auto. Wel zo makkelijk om alle zaken omtrent uw auto op één plaats te kunnen regelen.

Onderhoud
Wist u dat onderhoud bij een dealer niet duur hoeft te zijn? Wanneer u op zoek bent naar goed en voordelig onderhoud, bent u bij Broekhuis Deventer aan het juiste adres. Wij bieden aan iedere klant een oplossing op maat. Zo weet u zeker dat u nooit te veel betaalt maar wel de service van een merkdealer heeft.

De Broekhuis Jaarbeurt
Voor auto's ouder dan drie jaar bieden wij de speciale Broekhuis Jaarbeurt. Met deze jaarbeurt krijgt uw auto een zeer uitgebreide onderhoudsbeurt en ontvangt u mobiliteitsservice en de PlusPas. Met de gratis mobiliteitsservice bent u verzekerd van mobiliteit. Met de PlusPas heeft u veel voordelen zoals onder andere gratis bijvullen van motorolie en koelvloeistof, gratis bandreparatie en gratis aircocheck. Zo weet u zeker dat u altijd mobiel blijft en uw auto in topconditie is; wel zo veilig voor u en uw passagiers.

Het team
Ons team bestaat uit enthousiaste en ervaren vakspecialisten die uw auto graag in topconditie houden. Bij Broekhuis zijn wij samen dag in dag uit bezig om van onze klanten ambassadeurs te maken. In ons vak draait het om klanttevredenheid, eerlijk contact en betrokkenheid. Wij werken allemaal met dezelfde instelling: 'Alles voor een enthousiaste klant'.

.

Elektrisch in de stad met Renault

DEVENTER - Bij Segerink & Wolbers vindt u diverse elektrische modellen van Renault. Renault heeft bijvoorbeeld de ZOE, een ideale gezinsauto, en bedrijfswagens als de Kangoo Z.E. en Master Z.E. Ook een elektrische auto van Renault is de Twizy. Niet een standaard auto, maar een stadsauto die echt onderscheidend is en veel te bieden heeft.

Kies voor de Twizy 80 of de Twizy 45. Voor de eerste is rijbewijs B noodzakelijk maar voor de Twizy 45 is een bromfietsrijbewijs al voldoende. De Twizy is ontworpen voor het stadsverkeer. De auto biedt bescherming tegen weersomstandigheden, zorgt voor snelle verplaatsing en geeft de mogelijkheid om de nodige bagage mee te nemen, maar geeft met een breedte van nog niet eens 1,4 meter de vrijheid vergelijkbaar met die van een motor.

Accu
De Twizy 80 heeft een maximale snelheid van 80 km per uur en heeft een maximale actieradius van 100 km. De Twizy 45, met een topsnelheid van 45 km per uur heeft een actieradius van maximaal 120 km. De afstand die daadwerkelijk afgelegd kan worden met een volle accu is afhankelijk van hoe zwaar de auto beladen is, de rijstijl en de weersomstandigheden. Vergeleken met de afstand die met een Renault ZOE afgelegd kan worden, zo'n 300 km, is het bereik beperkt. Maar de Twizy is ontworpen voor gebruik in de stad en daarvoor is het bereik meer dan voldoende. Het opladen van de accu is eenvoudig: steek de stekker in een standaard stopcontact met 230 volt. Het volledig opladen duurt 3,5 uur bij niet te extreme omstandigheden.

Betaalbaar
De consumentenadviesprijs voor de Twizy 45 is bij batterijhuur vanaf € 7.680,- en bij koop € 12.390,-. Voor de Twizy 80 zijn de bedragen respectievelijk vanaf € 8.480,- en € 13.190,-. Voor meer informatie over de Renault Twizy, één van de overige elektrische modellen van Renault of batterijhuur gaat u naar de showroom van Segerink & Wolbers aan de Revalstraat 4 in Deventer. Meer informatie over elektrisch rijden is ook te vinden op www.segerink-wolbers.nl.

Weinig - minder - minst - geen

DEVENTER - Er is inmiddels een heel scala aan auto's op de markt die niet meer volledig op benzine rijden. Alles wordt als hybride of elektrisch rijden bestempeld, maar er zijn verschillen in het gebruik van elektriciteit.

Voertuigen die gebruik maken van elektriciteit zijn te verdelen in hybrides, plug-in hybrides, elektrische auto's met range extender en elektrische auto's. Allen gebruiken elektriciteit, maar niet allemaal in dezelfde mate.

Hybride
Een hybride heeft een benzinemotor en een elektromotor. De elektromotor werkt op een accu die opgeladen wordt met de opgewekte energie door de benzinemotor en met de energie die vrijkomt bij bijvoorbeeld remmen. De benzinemotor is bij de hybride het belangrijkst en de elektromotor heeft in feite een ondersteunende functie.

Plug-in hybride
Bij de plug-in hybride is de elektromotor de drijvende kracht en de accu wordt niet opgeladen door een benzinemotor, maar via een laadpaal. Wanneer de accu leeg is, kan verder gereden worden door gebruik te maken van de benzinemotor.

Met range extender
Een elektrische auto met range extender is een auto die volledig op een elektrische motor rijdt, maar kan een kleine brandstofmotor de accu opladen om zo langere afstanden af te kunnen leggen.

Elektrische auto
De elektrische auto heeft alleen een elektromotor. De accu van deze auto wordt opgeladen via een laadpaal en wanneer de accu leeg is, is opladen de enige oplossing om weer verder te kunnen rijden. De afstanden die afgelegd kunnen worden met dit type zijn minder groot dan bij de andere uitvoeringen.

Kia voor het eerst in top 5 best verkochte auto's

DEVENTER - Kia heeft een geweldig jaar achter de rug; het merk staat nu voor het eerst in de top vijf van best verkochte auto's van Nederland.

Kia stond in 2017 nog op de zevende plaats in deze ranglijst. In totaal werden 26.412 nieuwe Kia's verkocht, tegenover 23.281 in 2017. Goed voor een marktaandeel van 5,9 procent. Het succes is mede te danken aan de Kia Niro Hybrid, al twee jaar het best verkopende hybride-model van Nederland. Kia verkocht in ons land al meer dan 10.000 stuks van deze crossover, met inmiddels ruim 3.000 reserveringen voor de nieuwe, volledig elektrische e-Niro. Dankzij de lage 4 procent bijtelling blijft deze ook in 2019 erg aantrekkelijk voor zowel particulier als zakelijk rijders. Ook andere modellen hadden veel succes; zo is de Kia Picanto de populairste auto in het A-segment; overtuigend met een ruim interieur en innovatieve uitrusting. De nieuwe Kia Ceed scoorde hoge ogen als finalist van 'Car of the Year'. Kia heeft een relatief jonge geschiedenis op de Nederlandse markt; het merk is hier nu 25 jaar verkrijgbaar. Dat Kia dan ook dit soort records mag vestigen is voor een groot deel te danken aan de uitstekende service bij dealers zoals Van Mossel Kia. Dit bedrijf won afgelopen december al Kia's eigen Platinum Platinum Prestige Delaer Award gewonnen. Kom langs bij één van de vestigingen in Deventer of Apeldoorn. Kijk voor meer informatie ook op: www.kia-vanmossel.nl

2019 Niro EV Foto: Kia

Goede diagnose helpt uw auto snel op weg

Auto's zijn de afgelopen jaren steeds complexer geworden. Een moderne auto zit vol met electronica, waardoor een vakkundige diagnose van fouten erg belangrijk is. Wanneer uw dashboard een foutmelding aangeeft is deze veelal cryptisch. Bovendien is zelfs een herleidbare foutmelding niet altijd wat het lijkt...

Ook wanneer u regulier onderhoud op tijd uit laat voeren kunnen er problemen ontstaan met de auto. Gelukkig zijn maar weinig problemen direct catastrofaal, maar het is wel belangrijk om bij foutmeldingen of storingen even de auto na te laten kijken. Een storingsmelding kan immers een signaal zijn van een dieper liggend probleem.

Goede diagnose
Net als wanneer u zelf ziek bent is een goede diagnose ook belangrijk voor de auto. AD Autobedrijf is vakkundig in het stellen van de juiste diagnose. Met name in complexere systemen zoals motormanagement ligt de oorzaak vaak minder voor de hand. Een bevoegd diagnose-specialist kan storingen met de juiste apparatuur onderzoeken en verhelpen. Zij beschikken over de modernste diagnose-apparatuur en een brede kennis op het gebied van alle automerken. Het juist interpreteren van deze gegevens is een vak op zich. Immers, een foutmelding kan betekenen dat een specifiek onderdeel écht defect is, maar ook bijvoorbeeld dat het onderdeel zelf niets mankeert, maar juist de sensor een fout heeft.

Voorkomen
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen wanneer het op autoproblemen aankomt. Periodiek onderhoud bij AD Autobedrijf kan veel problemen voorkomen. De AD Altijd Oké onderhoudsbeurt combineert vakmanschap met maatwerk: uw auto krijgt precies het onderhoud dat nodig is. Wanneer vervanging nodig is gebeurt dit altijd in goed overleg met u. Zo weet u altijd precies waar u aan toe bent. AD Autobedrijf geeft ook een uitgebreide garantie tot twee jaar op onderdelen en reparaties.

Sta stil bij wegonderhoud

DEVENTER - Nederland is weliswaar een postzegel qua land, maar wel eentje met een zeer uitgebreid wegennet. Ons land heeft in totaal ruim 139.691 kilometer aan openbare wegen. Jaarlijks komen er weer nieuwe kilometers bij; wegen die allemaal goed onderhouden moeten worden. Wij brengen een ode aan de wegwerkers die hier zorg voor dragen.

De 139.691 kilometer wegen komen met name voor rekening van gemeenten. De Rijkswegen krijgen weliswaar de meeste aandacht in de media, maar met 'slechts' 7.762 kilometer zijn zij maar een klein aandeel van het totale wegennet.

Noodzakelijk kwaad
Hoewel we als omwonenden en weggebruikers vaak klagen over wegenonderhoud - verdorie, al weer mijn vaste route afgesloten - is het een noodzakelijk kwaad voor uw en onze mobiliteit. Een weg slijt immers ook door veel gebruik, waardoor het belangrijk is om op tijd wegen te vervangen. Gelukkig kent ons land zeer ervaren wegenbouwers, die in rap tempo een weg weer in topstaat kunnen brengen. Een goede weg is niet alleen netter om te zien, maar goed asfalt draagt ook bij aan het beperken van geluidsoverlast, slijtage en verbruik van uw auto en kan zelfs helpen bij het terugdringen van de energiebehoefte voor straatverlichting.

Veel innovatie
De afgelopen decennia is er ook steeds meer gedaan om duurzamer te werken bij wegenonderhoud. Asfaltering en bermverharding zijn steeds duurzamer geworden; zo gebruiken al meer en meer bedrijven cementloos beton dat tot 70 procent minder CO2-uitstoot met zich meebrengt voor de productie. Ook het hergebruiken van asfaltlagen nam een aardige vlucht. Zo is ook dit belangrijke aspect van mobiliteit ieder jaar weer een stukje groener, zeker met de elektrische auto.

Verkeersboetes zijn iets duurder in 2019

DEVENTER - Een aandachtspuntje in het nieuwe jaar: niet alleen de energiekosten en prijzen in de supermarkt zijn omhoog gegaan. Ook verkeersboetes zijn in 2019 opnieuw gestegen. Hoe veel meer je betaalt is afhankelijk van de hoogte van de boete.

Boetes onder de 100,- euro stijgen met 5,- euro. Daarboven komt er een bedrag bij van 10,- euro. Zo wordt de bekeuring voor hanteren van een mobiele telefoon achter het stuur nu 240,- euro. Datzelfde bedrag geldt voor door rood licht rijden en het negeren van knipperlichten bij een spoorwegovergang. Te snel rijden is ook iets duurder geworden. De tarieven hiervoor stijgen met 1-7 euro. De snelheid overschrijden op locaties waar wegwerkzaamheden zijn wordt overigens altijd duurder beboet. Opvallend is dat niet doorrijden bij groen licht ook geld kan kosten. Dit kost 140,- euro. Hetzelfde bedrag als wordt opgelegd bij het niet dragen van een autogordel en onnodig links rijden op de auto(snel)weg.

Kleine overtredingen
Ook kleinere overtredingen zijn iets duurder geworden. Afslaan zonder richting aan te geven kost nu 95,- euro, net als dubbel parkeren en stilstaan op een fietspad of overweg. De dure overtreding zijn overigens het onnodig parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats en onnodig geluid veroorzaken met een auto, bromfiets of snorfiets. Dit kost 380,- euro.

Administratiekosten
De administratiekosten voor een boete zijn een gevoelig onderwerp. De vaste kosten van 9,- euro zijn in sommige gevallen relatief hoog in vergelijking met een kleine overtreding. Toch verandert hier ook in 2019 niets aan. De administratiekosten worden nog op dezelfde manier in rekening gebracht, en zullen ongetwijfeld ook dit jaar tot discussies leiden.

Strenger
Ook is het CJIB strenger geworden met betalingsregelingen voor verkeersboetes. Dit kan vanaf dit jaar alleen vanaf bedragen van 225,- euro. Wel kunnen er uitzonderingen gemaakt worden voor mensen die dreigen in de schulden te raken door het niet kunnen betalen van de boete. Hier zijn wel strikte voorwaarden aan verbonden.

Peugeot e-Legend concept laat zien wat mogelijk is

DEVENTER - Peugeot laat sinds kort in reclame-uitingen de Peugeot e-Legend concept zien. Een auto die futuristisch oogt en op technisch vlak dat ook zeker is. De e-Legend is niet in de showroom te zien en is zelfs niet op de Nederlandse markt gebracht, maar deze volledig elektrische auto geeft wel een heel duidelijk beeld van waar Peugeot naartoe wil.

Bij velen leeft het idee dat een elektrische auto maar een beperkte actieradius en snelheid kan hebben. Met de e-Legend laat Peugeot duidelijk zien dat dat niet altijd het geval is. Deze auto heeft namelijk een accu met een capaciteit van 100 kWh en daarmee is het afleggen van een afstand van 500 km en het behalen van een snelheid van 220 km/h mogelijk. De Peugeot e-Legend concept laat verder zien dat er ook gekeken en geëxperimenteerd wordt met autonoom rijden en technische veranderingen waardoor autorijden nog veiliger en nog aangenamer wordt.

Huidig assortiment
Het assortiment elektrische Peugeots bestaat op dit moment uit de iOn, de Partner Tepee Electric en de Partner Electric. Deze hebben een actieradius van respectievelijk 150, 170 en 170 kilometer. De iOn is een auto die uitermate geschikt is voor de stad: compact en wendbaar en geen uitstoot van CO2 of schadelijke stoffen. De Partner Tepee Electric heeft diezelfde voordelen, maar biedt meer ruimte voor bagage en passagiers (vijf ruime zitplaatsen). De Partner Electric ten slotte is de ideale, elektrische bestelwagen. Kom langs in de showroom van de Peugeot-dealer in Deventer om zelf de voordelen en het comfort van elektrisch rijden te ervaren. Vindt de dichtstbijzijnde dealer via www.peugeot.nl.

Vakkundige reparatie bij Autoschadeherstel Hannink

DEVENTER - Een ongeluk zit in een klein hoekje. Zelfs de meest ervaren automobilist kan wel eens een schade oplopen. Wanneer uw auto schade oploopt, wilt u graag een net en veilig herstel tegen betaalbare prijzen. Gelukkig blijven de meeste schades beperkt tot een deukje. Autoschadeherstel Hannink in Deventer kan dit snel en vakkundig repareren.

Kleinere deuken kunnen iedereen overkomen; bijvoorbeeld wanneer u bij het inparkeren een paaltje over het hoofd ziet. Of de auto naast u de portieren wat te fanatiek open gooit - met schade als gevolg. Wanneer de lak zelf niet beschadigd is, zijn veel kleinere deuken goed te herstellen. Speciaal hiervoor riep Autoschadeherstel Hannink de Deukendagen in het leven.

Deukendagen
Iedere eerste woensdag van de maand bent u van harte welkom om de auto uit te laten deuken tegen een zeer gunstige prijs: 40 euro per parkeerdeukje. Dankzij de vele jaren ervaring en vakkennis mag u rekenen op een snel en foutloos resultaat. De reparatie is klaar terwijl u wacht. Natuurlijk bent u ook voor grotere schades aan het juiste adres; dankzij de vele jaren ervaring kunnen zij schadeherstel uitvoeren aan alle merken en naar de hoogste eisen. Ook met de afhandeling van de verzekering en meer helpen zij u graag.

Kom langs
Autoschadeherstel Hannink is gevestigd aan de Zweedsestraat 17 in Deventer. Bel voor informatie of een afspraak met 0570-635 707.

Citroën verklapt dat er meerdere hybride modellen aankomen

DEVENTER - Op dit moment is de Citroën C5 Aircross SUV het enige model waarvan bekend is dat er een hybride versie op de markt gebracht wordt. Toch is elektrisch rijden voor Citroën geen onbekend terrein.

De Citroën C-Zero is een auto waarmee u zich volledig elektrisch kunt verplaatsen. Voor u dus geen bezoek aan een tankstation meer, maar eenvoudig thuis of bij een laadpaal opladen. Daarnaast heeft de C-Zero als voordeel dat u geluidloos rijdt en er geen uitstoot van CO2 of andere schadelijke stoffen uitstoot.

C-Zero biedt veel
De Citroën C-Zero is uitgerust met een 16 kWh accu en een elektromotor met een vermogen van 49 kW. Hiermee rijdt u afhankelijk van omstandigheden en rijstel zo'n 150 km en kan er een topsnelheid van 130 km/h behaald worden. Lijkt niet veel, maar zeg eens eerlijk: Wat heeft u nodig in de stad? Een Citroën C-Zero is door de vormgeving met vloeiende lijnen en grote ruiten direct te herkennen. U kunt kiezen uit zes verschillende carrosseriekleuren en tegen meerprijs is ook metallic of parelmoer lak mogelijk.

Opladen
U wordt via de meter continu op de hoogte gebracht van de hoeveelheid energie die de accu nog heeft en hoeveel kilometers u nog kunt maken. U weet dus te allen tijde wanneer het tijd wordt om op te laden. Sowieso laadt de accu ook op tijdens het rijden. Bij het verminderen van vaart wordt bewegingsenergie omgezet en als elektrische energie opgeslagen in de accu. Verder kan er opgeladen worden bij speciale laadpunten. In 30 minuten is de accu al voor 80 procent vol. Opladen via een 220V-stopcontact is de laatste mogelijkheid en het volledig opladen duurt dan 6 tot 11 uur.

Zien is geloven
Bij de Citroën-dealer kunt u met veel modellen van Citroën, zowel met een verbrandingsmotor als met elektromotor of hybride, kennismaken. Dus kijk op www.citroen.nl naar de dichtstbijzijnde dealer en breng een bezoek aan de showroom.

Elektrisch voertuig voorrang op voertuig met benzinemotor?

Natuurlijk gelden dezelfde voorrangsregels voor elektrische, hybride en de overige voertuigen. Bij een gelijkwaardige kruising heeft rechts nog steeds voorrang, ongeacht of het voertuig een elektro- of verbrandingsmotor heeft.

Maar in sommige gevallen krijgen elektrische voertuigen wel voorrang, met name bij het parkeren. Met de komst van elektrisch rijden en de promotie door gemeenten ervan is er dan ook iets veranderd aan de verkeersborden die het straatbeeld sieren.

Wildgroei
Toen elektrisch rijden in opkomst was, werd dit door veel gemeenten omarmd en gepromoot. Met name in het parkeerbeleid en het plaatsen van laadpalen. Als een auto aan de laadpaal gekoppeld was, hoefde er bijvoorbeeld geen parkeergeld betaald te worden. Het lastige hiervan was dat de regels per gemeente anders waren. Nu is de gemeente nog steeds vrij erin, maar over het algemeen geldt dat een parkeerplek bij een laadpaal alleen bestemd is voor het opladen van een voertuig en er geen uitzonderingen worden gemaakt met betrekking tot parkeergeld. De verkeersborden bij de parkeerplek geven duidelijkheid.

Verkeersborden
Op zoek naar een parkeerplaats en dan ziet u een vrij plek, maar er staat een bord met een stekker erop. Mag u hier parkeren? Alleen als u uw voertuig oplaadt! Overigens worden parkeerplekken voor elektrische voertuigen ook met witte onderborden aangeduid. Zo kan een onderbord aangeven dat een plek alleen voor het opladen van een auto is, maar kan ook aangeven dat een plek voor elektrische voertuigen is en opladen geen vereiste is.

Loopt de 'heilige koe' in de toekomst op koeienmest?

DEVENTER - Naast elektrisch aangedreven auto's en het terugdringen van gebruik van fossiele brandstoffen is er ook nog een derde optie: de biobrandstof. De afgelopen jaren zijn er veel initiatieven opgezet om dit soort alternatieve brandstoffen te realiseren. Tot nu tot is het succes echter nog beperkt.

Uit cijfers van de Nederlandse Emissieautoriteit blijkt dat de biodiesel die we vaak zien in Nederland met name gemaakt is van frituurvet. Deze brandstof heeft de laagste emissiefactor van alle energiebronnen, waarmee het zelfs beter presteert dan biogas en elektriciteit. Frituurvet was in 2017 goed voor 61 procent van de grondstoffen in biodiesel. Andere bronnen zoals palm- of sojaolie worden vormen nog een relatief klein maar wel groeiend onderdeel van biobrandstoffen. Palmolie is echter verre van onomstreden; de productie zorgt elders in de wereld namelijk voor ontbossing en uitputting van landbouwgrond.

Alternatieven
Biogas is nu nog een relatief klein aandeel van de totale brandstofketen, hoewel dit in de toekomst wel meer kansen lijkt te bieden. Landelijk zijn er al wel zo'n 150 locaties waar men 'groen gas' kan teken; opgewaardeerd biogas met dezelfde kwaliteit als aardgas. Dit gas kan dan afkomstig zijn uit mest, maar ook bijvoorbeeld slib, afval van stortplaatsen, tuinafval en andere reststromen. Er zijn in onze regio al diverse mooie projecten opgezet om bijvoorbeeld mest om te zetten naar biogas. Dit wordt echter nu nog vooral gebruikt voor het verwarmen van panden.

Gert van Keulen vult de voorraad aan!

BATHMEN - Autobedrijf Gert van Keulen kijkt vooruit naar een mooi 2019! Het bedrijf begint het jaar goed, met de recent fiks aangevulde voorraad occasions.

Als koper zoekt u graag een kwalitatief goede, nette occasion tegen een scherpe prijs. Autobedrijf Gert van Keulen biedt altijd een mooi diverse voorraad aan met jonge, goed onderhouden auto's. Of u nu gaat voor een scherp geprijsde SEAT MII uit 2015, een riante Volvo V40 uit 2014 of een 2018 Volkswagen Passat Variant: u mag altijd rekenen op de vertrouwde service van Gert van Keulen.

Geen verrassingen
Wat iedere koper natuurlijk juist niet wil, zijn verrassingen. Daarom zijn alle getoonde verkoopprijzen bij autobedrijf Gert van Keulen inclusief alle kosten. De auto is rijklaar voor de getoonde prijs; zonder verdere kosten. Alle auto's worden voorzien van een onderhoudsbeurt volgens fabrieksvoorschrift, een nieuwe APK indien van toepassing en natuurlijk 6 maanden BOVAG-garantie. Zo bent u zeker van vele zorgeloze kilometers. Bij alle occasions ontvangt u ook een NAP/RDW rapport met de tellerstanden, zodat u zeker bent van de geschiedenis van uw nieuwe auto. Bent u op zoek naar een specifieke auto die niet op voorraad is? U kunt ook een zoekopdracht uit laten voeren zodat zij een passend voertuig voor u kunnen vinden.

Service voorop
Autobedrijf Gert van Keulen biedt ook na de aankoop de betrouwbare service waar u op mag rekenen. Zo voeren zij in de moderne werkplaats het onderhoud uit naar de strikte eisen van het merk. Als universeel, merkonafhankelijk autobedrijf kunnen zij onderhoud en reparaties uitvoeren aan alle automerken.

Maak kennis
Ook in 2019 bent u van harte welkom bij autobedrijf Gert van Keulen, gevestigd aan de Traasterdijk 1 in Bathmen. Kijk ook op: www.gertvankeulen.nl