Autopaper Deventer

8 oktober 2019

Autopaper Deventer 8 oktober 2019


1 / 16

DEVENTER - Autorijden is vrijheid; gaan en staan waar u wil zonder belemmeringen. Voor de automobilist die ook graag het avontuur en een stukje belevenis op wil zoeken, biedt Land Rover een mooi scala modellen. De nieuwste telg is de Land Rover Discovery Sport. Deze combineert een stukje luxe, sportieve prestaties, innovatie en off-road mogelijkheden in een moderne Land Rover styling.

De Land Rover Discovery Sport heeft een bijzondere stamboom; het model kan zijn roots terugvoeren naar de oer-Discovery die in 1989 op de markt kwam als tegenhanger van de Defender. Door de generaties heen ontpopte de Discovery zich als een praktisch, veelzijdig voertuig dat zich precies aanpast aan wat de gebruiker er van vraagt. Met de nieuwste generatie werden ook weer diverse innovaties doorgevoerd en een frisse styling.

Evolutie
De rondgang rond de auto is precies wat we verwachten van de nieuwste Discovery Sport: herkenbaar Land Rover met een modern, expressief uiterlijk. De ontwerpers kozen voor het behouden van de typische elementen zoals de iconische grille, geflankeerd door een modern stel LED-koplampen dat hem een expressief uiterlijk geeft. Het zijprofiel toont wat speelse, aerodynamische lijnen en taille, en een mooie daklijn met speelse terugloop. De geteste auto is de Discovery Sport R-Dynamic, waarbij de 17" 5-Split Spoke 'Style 5073' wielen in Satin Dark Grey inbegrepen zijn. Een mooie achterlichtpartij maakt het herkenbare design af.

Veelzijdig
De nieuwe Discovery Sport levert in niets in op de gebruiksmogelijkheden waar de lijn bekend om staat. Met een comfortabel 5+2 interieur, dat een complete make-over kreeg, is het goed toeven aan boord. De koper kan het interieur in maar liefst 24 verschillende configuraties indelen, afhankelijk van het gebruik. Neemt u meer mensen of juist meer materieel mee? De Discovery Sport kan er goed mee overweg. Het interieur beschikt ook over veel slimme opbergmogelijkheden, zodat het lichte, opgeruimde interieur ook echt opgeruimd blijft. Met de achterbank omhoog blijft nog een riante 963 liter bagageruimte over. Klapt u deze omlaag, dan neemt u een riante 1.574 liter mee. De Land Rover Discovery Sport is naar wens ook leverbaar met een glazen panoramisch dak voor een wel héél ruimtelijk gevoel.

Suzuki Swift AllGrip: veilig op pad onder alle omstandigheden

DEVENTER - De herfst en winter brengen altijd uitdagingen met zich mee. Bladeren op de weg, sneeuw, ijs en hevige regenval beïnvloeden allemaal de grip op de weg. Om u onder de meest uitdagende omstandigheden altijd op de juiste weg te houden biedt Suzuki de populaire Swift nu ook aan met AllGrip vierwielaandrijving.

Het AllGrip Auto systeem biedt vierwielaandrijving met een bodemspeling van 140 millimeter; ruim 25 millimeter meer dan in de standaard Swift. Onder normale omstandigheden worden alleen de voorwielen aangedreven zoals bij de reguliere Swift. Zo profiteert u van een zuinige auto. Maar wanneer de auto merkt dat de voorwielen grip verliezen, zal automatisch de vierwielaandrijving ingeschakeld worden. Zo verdeelt de auto de aandrijving over alle vier wielen. Het voordeel is dat de auto zo ook bij glad wegdek en onverharde wegen volop grip blijft houden. Bijkomende voordelen zijn dat bijvoorbeeld het optrekken met een aanhanger op een gladde ondergrond heel gecontroleerd gaat.

Nu leverbaar
De Swift AllGrip is nu per direct te bestellen in twee uitvoeringen: de Select 1.2 Smart Hybrid en Stijl 1.2 Smart Hybrid. Dankzij deze zuinige motortechnologie is het gebruik gemiddeld slechts 4,4 liter op 100 kilometer. De Stijl uitvoering komt mooi compleet met onder meer airconditioning, adaptieve cruise control, LED-lampen en Suzuki's Safety System. De Suzuki AllGrip Select begint bij 19.899 euro en de Stijl bij 21.199 euro. De reguliere Swift staat klaar vanaf 16.799 euro.

Meer informatie
AutoCity AVK geeft u graag een passend advies voor aanschaf van deze of andere Suzuki modellen. Kom langs aan de Revalstraat 2 in Deventer. Kijk ook op: www.autocityavk.nl

In Memoriam: Mr. Porsche

DEVENTER - Nederlandse Porsche-liefhebbers moesten afgelopen week een traantje laten. Een bijzonder mens is niet meer. Ben Pon, beter bekend als Mr Porsche, overleed op 30 september op 82-jarige leeftijd.

Ben Pon heeft een divers en indrukwekkend CV, zowel op autogebied als in andere takken. Hij werd in 1936 geboren als het derde kind van de latere Volkswagenimporteur Ben Pon senior. De liefde voor auto's kwam al vroeg. Uiteindelijk was hij van 1961 tot en met 1967 coureur voor Porsche, waarbij hij zes keer in actie kwam op Le Mans en eenmalig in de Formule 1. Dit laatste was helaas geen succes; bij de grote prijs van Nederland in 1962 volbracht hij vier rondjes voor hij crashte. Pon was dankzij deze race wel de oudste nog levende Nederlandse Formule 1 coureur. Het is dan ook een gemis dat hij de herstart van Formule 1 op Zandvoort niet meer mee mag maken. Wel zal de hoofdtribune naar hem vernoemd worden voor deze race. Ook op ander sportief vlak was hij actief, zo nam hij in 1972 deel aan de Olympische Spelen bij het kleiduifschieten.

Importeur
Ben Pon was van 1965 tot en met 1988 directeur bij Pon Porsche Import. Tevens was hij oprichter van onder meer het Racing Team Holland, waarvoor hij twee Porsches leverde. Als importeur had hij een belangrijke rol bij het promoten en ondersteunen van Porsche's commerciële succes in Nederland.

Verdere levensloop
In 1988 liet hij zich uitkopen uit het familiebedrijf om hierna naar de Verenigde Staten te emigreren. In 1992 begon hij een wijngaard in Californië, die sindsdien diverse prijswinnende wijnen produceerde. Een markant persoon met een veelzijdige ondernemersgeest.

Hoge klanttevredenheid bij autobedrijf Gert van Keulen

BATHMEN - Autobedrijf Gert van Keulen is al vele jaren uw vertrouwde adres in Bathmen voor in- en verkoop van alle merken auto's en onderhoud aan uw geliefde voertuig. Elke klant mag rekenen op een goed advies en een uitstekende service "We doen wat we zeggen" is hét motto bij autobedrijf Gert van Keulen.

Dat zij deze belofte meer dan waar maken blijkt ook uit de hoge mate van tevredenheid, onder de ruim 400 huidige klantbeoordelingen. Hun mening is het allerbelangrijkste; door altijd goede service en kwaliteit te leveren bouw je een belangrijke vertrouwensband op als bedrijf. We investeren actief in klanttevredenheid; onder meer met de eigen Gert van Keulen-app waarmee u gemakkelijk een onderhoudsafspraak kunt maken naast diverse andere, handige functies.

Steeds beter
Alles bij elkaar, resulteert dit in een tevredenheidscijfer 9,3; een verbetering ten opzichte van vorig jaar. "Hier zijn we uiteraard erg blij mee en dit is waar we het voor doen!", aldus Gert van Keulen. "We streven ernaar om volgend jaar een nóg hoger cijfer te krijgen." De beoordelingen van Gert van Keulen zijn te lezen op de website www.klantenvertellen.nl/reviews/1052392/gert-van-keulen-automobielen . U kunt hier ook zelf een beoordeling plaatsen.

Kom langs
Autobedrijf Gert van Keulen laat u graag kennismaken met hun uitstekende advies en betrouwbare service. U bent van harte welkom aan de Traasterdijk 1 in Bathmen. Bel voor informatie met 0570-540 719 of kijk op: www.gertvankeulen.nl

Afhankelijk of onafhankelijk

We kennen het allemaal of maken het allemaal wel een keer mee. Afhankelijk zijn van. Is dit fijn en gemakkelijk of beperkt het je en belemmert het je. Zelf was ik in mijn vakantie ook ineens afhankelijk, mijn telefoon begaf het en we zaten op een cruiseschip. Nog even gauw van boord en gekeken of ze de telefoon nog konden repareren. Helaas hij was helemaal “dood“. Hoezo dan afhankelijk zult u wel zeggen. Ik zou de column nog maken en versturen maar dat lukte dus niet en zo nog veel meer dingen, maar het leven ging wel gewoon door en ik ben gaan leven als een onafhankelijke vakantieman zonder mij verder druk te maken over mij kapotte telefoon.

Bij terugkomst hoorde ik over alles wat er mis was of wat er speelde in Nederland. Zo ook van de protestdag die de boeren hadden gepland op 1 oktober. Deze mensen zijn ook vaak onafhankelijk rondom hun erf zou je zeggen, maar het tegendeel is waar. Ze zijn als ondernemer vaak overgeleverd aan de politieke spelletjes en afspraken, net zoals heel veel andere ondernemers. Vandaag moet je hierin investeren en volgende jaar moet alles weer anders. Onnodig veel kosten maken en uiteindelijk geen cent verdienen. Daarom vond ik die actiedag niet alleen goed en mooi, maar nog mooier was het dat er ontzettend veel steun en begrip was voor deze mooie demonstratie, waarbij er, voor zo ver ik weet, geen vreemde dingen zijn gebeurd en geen geweld was. Ik wil jullie dan ook allemaal een groot compliment geven en voor mij zijn jullie allemaal SUPERBOEREN.

Afhankelijk zijn is genoodzaakt zijn anderen te vertrouwen en dat die persoon waar hij of zij afhankelijk van is te goeder trouw handelt. Ook autorijdend Nederland is afhankelijk en wordt net zo hard uitgemolken als die boeren met hun koeien. Wij Nederlanders betalen wegenbelasting en rijden met (vracht)auto’s die veel schoner zijn dan de gemiddelde buitenlandse truck. Die vervuilen Nederland en betalen niets. En wij maar betalen voor de milieustickers, de tolwegen etc. Ze zeggen één Europa, maar is dat wel zo? Nee, we zijn toch afhankelijk van de grollen en grappen van cowboys in Brussel en Den Haag. Ze beloven je gouden bergen om je stem te krijgen, omdat ze dan afhankelijk zijn van ons. Maar hebben ze je stem, dan ben je zelf overgeleverd en afhankelijk van hen. Lang leve de onafhankelijkheid al zal dat ook niet altijd kunnen.

René Temmink

DEVENTER - De ontwikkeling van een geheel nieuw model kost tijd. Bij de ontwikkeling en toepassing van nieuwe technieken wordt niets aan het toeval overgelaten. Alles wordt uitvoerig getest, voordat u ervan kunt genieten. Zo ook bij de Honda e.

Al in oktober 2017 maakte Honda iedereen nieuwsgierig met het prototype tijdens de IAA van Frankfurt. Onlangs kon Honda Wesselink de Honda e eindelijk in het echt aanschouwen en waarom Honda de verkoopverwachting verdubbeld heeft, was overduidelijk.

Retro
De elektrisch aangedreven Honda e heeft een retro-look, maar is helemaal van deze tijd. Honda is bij de ontwikkeling begonnen bij de basis. Het chassis is zo ontworpen dat de Honda e een uitzonderlijk bestuurbaarheid heeft en u zult versteld staan van de wendbaarheid en het rijcomfort. Dat het zwaartepunt van de Honda e laag ligt, de gewichtsverdeling gelijkmatig is en de achterwielaandrijving draagt hier zeker aan bij.

Honda Sensing
Honda heeft al meerdere modellen uitgerust met Honda Sensing. Door middel van sensoren wordt u ondersteund tijdens het rijden met actieve rijstrookcorrectie, verkeersbordherkenning en een remsysteem dat u waarschuwt en de snelheid verlaagt wanneer een aanrijding dreigt. Verder zorgen een adaptieve en intelligente actieve snelheidsregeling ervoor dat u op een ingestelde snelheid blijft rijden, maar er wel geanticipeerd wordt op bijvoorbeeld een voorganger die vertraagt of een automobilist die tussen u en uw voorganger wil invoegen. Daarna wordt weer versneld naar de ingestelde snelheid. Maar de Honda e heeft meer dan alleen de Honda Sensing. Zo wordt u ook gewaarschuwd wanneer de auto voor u optrekt en de noodrem treedt in werking wanneer u langzaam rijdt en dreigt in botsing te komen met een object of persoon.

Dashboard
De Honda e is uitgerust met een zeer opvallend dashboard. Vijf beeldschermen op een rij geven de bestuurder alle informatie die nodig is. De buitenste schermen dienen als buitenspiegels en een 8.8 inch TFT scherm toont informatie over onder andere vermogen en laadstatus. Daarnaast zijn er twee onafhankelijk bedienbare LCD-touchscreens voor onder andere navigatie en multimedia.

Meer ontwikkeling
Het zal nog even duren voordat u de Honda e ziet rijden en datzelfde geldt ook voor de nieuwe Honda Jazz. Op de Tokyo Motor Show van 24 oktober tot en met 4 november gaat Honda de vernieuwde Jazz tonen aan het publiek. Iets helemaal geheim houden is onmogelijk, dus er is al wel het nodige over de nieuwe Jazz bekend. Zo is de benzinetank weer onder de voorstoelen geplaatst, waardoor er meer gespeeld kan worden met de achterbank en de bagageruimte. Ook is inmiddels bekend dat de Jazz in Europa alleen verkrijgbaar wordt met hybride-aandrijving.

Bezoeken
Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen. Ga voor de nieuwste modellen naar Honda Wesselink aan de Solingenstraat 7 in Deventer, Laan van de Dierenriem 35 in Apeldoorn of Hoofdweg 20-22 in Emst. Neem ook eens een kijkje op www.honda-wesselink.nl

Aanpassing theorie-examen

DEVENTER - Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) gaat het theorie-examen voor de auto aanpassen. Per 1 november moeten kandidaten niet langer twee, maar drie examenonderdelen met goed gevolg afleggen. Doel is om de theoretische kennis van bestuurders over de gehele linie naar een hoger niveau te tillen.

Het eerdere losse onderdeel inzicht zal opgesplitst worden in twee onderdelen, namelijk inzicht en herkenning. Hiernaast bestaat er ook het onderdeel gevarenherkenning. Kandidaten moeten voor elk onderdeel afzonderlijke voldoendes halen om te slagen voor hun theorie. Het CBR wil hiermee ook een beter inzicht krijgen in de beheersing van specifieke onderdelen zoals voorrangsregels. De ervaring leert namelijk dat veel geslaagden die nog maar kort hun rijbewijs op zak hebben al de mist in kunnen gaan met dit soort aspecten.

Betere slagingskans
De aanpassingen gaan nog verder; zo is ook het uitslagformulier anders dan nu het geval is. Kandidaten kunnen nu al zien of een antwoord goed of fout was, maar het geeft nog niet het fijnmazige inzicht wat wenselijk is. Op het nieuwe uitslagformulier staat straks een uitleg over de diverse onderdelen en de specifieke scores. Zo kan een kandidaat beter oefenen voor een herexamen op de onderdelen waar het mis gaat. Zo is de slagingskans in ieder geval bij een herexamen groter.

Niet meer vragen
Er is ook nog ander goed nieuws, de verandering gaat niet gepaard met een verhoging van het aantal vragen. In totaal worden 25 vragen gesteld over gevarenherkenning, waarbij 13 goed beantwoord moeten worden. Men krijgt 8 seconden antwoordtijd per vraag. Daarnaast zijn er 12 kennisvragen, waarbij 10 goede antwoorden nodig zijn. Bij dit onderdeel krijgt men 7 minuten antwoordtijd voor het geheel. Bij de categorie inzicht zijn er 28 vragen waarvan 25 goed beantwoord moeten worden. Hier staat 15 minuten de tijd voor het geheel op de klok. Deze methodiek is er op gericht om een hoge mate van parate kennis en inzicht te garanderen, ook onder praktijkomstandigheden zoals het praktische examen en de dagelijkse praktijk op de weg.

Meer informatie
Meer informatie over het examenproces en de diverse factoren is te vinden op: www.cbr.nl

Column

Na 10 jaren was het op!

Tegenwoordig staan we niet raar te kijken als een beetje auto meer dan 10 jaren meegaat. De zogenaamde Youngtimerregeling die de Belastingdienst toestaat voor ondernemers, is om die reden vandaag de dag dan ook uiterst populair. Voor slechts 35% bijtelling over de dagwaarde van een youngtimer van de zaak, ouder dan 15 jaar, kun je op jaarbasis voordelig rondrijden. En dan gaat het toch vaak om luxe premium auto's die ook momenteel nog makkelijk op kunnen boksen tegen een beetje moderne middenklasser. Niet gek!

In de jaren '60 en '70 zou dat een stuk minder logisch zijn geweest. Destijds was het na maximaal 10 jaren wel gedaan met je Datsun Cherry, Opel Kadett of Honda Civic. Motoren die meer dan 100.000 kilometers hadden volgemaakt waren wel zo'n beetje afgeschreven, de carrosserie vaak vol roest. De auto kon naar de sloop. Misschien herinnert u zich nog wel het programma Tros Kieskeurig, waarin presentator Hein van Nievelt de rubriek 'Het wrak van de weg' presenteerde. Daarin stond een wat beteuterde consument centraal die een mooie occasion had gekocht, die achteraf compleet doorgeroest bleek te zijn en door de veren hing. Het item eindigde dan bijna altijd met het wrak dat door een pers tot schroot werd verwerkt. Daarbij vergezeld met de tune uit een liedje van het Cocktail Trio, "Die zien we nooit meer terug!"

Het is dan ook niet zo gek dat je vandaag de dag van slechts enkele merken nog regelmatig exemplaren rond ziet rijden. Denk dan bijvoorbeeld aan een Volkswagen Kever, een Volvo Amazone of een stevige oude Mercedes. Een Toyota Corolla, een Fiat Ritmo of een Simca 1000 zie je vrijwel niet meer of het moet een goed geconserveerd exemplaar zijn dat door een echte liefhebber al die jaren in een schuur is vertroeteld. En stel jezelf dan nog eens de vraag in welke auto jouw ouders reden in die jaren en of je daarvan nog exemplaren ziet rondrijden in 2019. Bij het weerzien geeft dat vaak mooie herinneringen, toch?

Auteur:
Pieter Hof uit Boekelo is Saabliefhebber en lid van het bestuur van de Historische Automobiel Vereniging HAV. Facebook.com/twentsesaabvrienden en Facebook.com/HAVmedia. Foto: WikiMarco / publiek domein

Eenmaal achter het stuur nemen we het interieur goed in ons op. Zoals verwacht valt het hoge niveau van afwerking op evenals hoogwaardig materiaalgebruik. Zoals het een gezins-SUV betaamt kan alles tegen een stootje. Het R-Dynamic pakket voegt mooie touches toe voor een premium gevoel. Onder meer de metalen dorpellijsten met R-Dynamic logo, de gepolijst roestvrijstalen pedalen, zwarte schakelpaddles, hemelbekleding in Ebony en een standaard met leder bekleed stuurwiel. Het interieur biedt diverse verlichtingsopties voor een stukje sfeer en beleving. Een analoog instrumentarium met centrale digitale display geeft precies voldoende informatie zonder ons te overladen met mogelijkheden.

Altijd verbonden
Het uitgebreide 10" Touch Pro infotainmentsysteem met navigatie zorgt ervoor dat we alle gebruikelijke functies binnen handbereik hebben en goed verbonden blijven met de buitenwereld. Ook hier gaat Land Rover een stapje verder; met de geoptimaliseerde InControl apps en remote app kunnen we ook op afstand communiceren met de auto; zelfs met een Apple Watch. Dat de auto een verlengstuk is van uw leefstijl blijkt uit leuke mogelijkheden zoals de Activity Key. Met deze optionele waterdichte polsband kunt u de sleutel veilig in de auto achterlaten en zo toch de auto veilig op slot te zetten.

Prestaties
De Land Rover Discovery Sport is leverbaar met uiteenlopende motoropties. U kiest uit motoren van 150 tot 249 pk, waarbij de D150 met voorwielaandrijving als enige als handgeschakeld leverbaar is. De overige motoropties, zijn standaard voorzien van vierwielaandrijving en automaat. De geteste P200 automaat levert 200 pk, met een acceleratie van 0 tot 100 in 9 seconden en een gecombineerd verbruik van 7,8 liter op 100 kilometer. Later dit jaar volgt ook een volledige PHEV-aandrijflijn en nieuwe driecilinder benzinemotor. Andere aanpassingen ten opzichte van het vorige model zijn de grotere 20 procent grotere benzinetank, waardoor uw avontuur verder gaat.

Rijgedrag
Dankzij het Adaptive Dynamics onderstel levert de Discovery Sport een aangenaam weggedrag, zowel op het asfalt als de onverharde weg. De Discovery Sport is gebaseerd op het Premium Transverse Architecture platform, met een 13 procent stijvere carrosserie voor nog beter weggedrag. Sportief maar betrouwbare wegligging waarderen we zeer. Deze editie is daarnaast voorzien van het Terrain Response 2 pakket, waarbij de auto zelf de beste rijmodus selecteert bij het off-road rijden. Het All Terrain Progress Control zorgt ervoor dat u een constante snelheid aan kunt houden, ook onder uitdagende omstandigheden zoals gladde grond. Zo kunt u zich concentreren op de weg voor u. Bij de bestuurdersondersteuning treffen we onder meer automatische noodrem, rijbaanassitentie, cruise control met snelheidsbegrenzer en Park Distance Control voor en achter. Dit is op andere optieniveaus uit te breiden met onder meer verkeersbordherkenning en dodehoekdetectie. Samen met de stijvere carrosserie en goede passieve veiligheidsfeatures zorgt dit voor een zeer veilige auto.

Geheel naar wens
Met de Land Rover R-Dynamic zullen veel kopers al zeer tevreden zijn, maar voor de koper die iets bijzonders wil zijn nog uitgebreide opties mogelijk. Zoals het Black Pack, met stoere 'Narvik Black' elementen zoals luchtinlaten, spatborden en beeldmerk.

Nu leverbaar
De Land Rover Discovery Sport R-Dynamic staat voor u klaar vanaf 57.150 euro. Zoals getest met de P200 motorisatie: vanaf 69.050 euro.

Land Rover Discovery Sport ook als Launch Edition

APELDOORN - Met de nieuwe Land Rover Discovery Sport bent u klaar voor alle mooie avonturen in het leven. De nieuwste generatie van deze compacte, veelzijdige Land Rover is nu leverbaar in een aantrekkelijke Launch Edition. Een comfortabele, praktische auto met een fantastisch design en toonaangevende technologische innovaties.

De nieuwe Land Rover Discovery Sport stelt de bestuurder en passagiers centraal. Met een hoogwaardig en ruim interieur dat praktisch in te delen is. Met maximaal 1.794 liter bagageruimte neemt u met gemak elke combinatie van passagiers en bagage in alle vormen en maten mee. Een innovatieve aandrijflijn met Mild Hybrid-technologie gekoppeld aan krachtige, zuinige en schone motoren zorgen voor goede prestaties met een lage uitstoot en brandstofverbruik. Dankzij de uitstekende all-terrain capaciteiten en uitgebreide veiligheidssystemen hebt u altijd een vertrouwd gevoel met ongeëvenaarde controle, waar uw avontuur ook heen gaat.

Launch Edition
Land Rover viert de introductie van de nieuwe Land Rover Discovery Sport met een unieke Launch Edition. Naast de uitgebreide standaarduitrusting biedt deze onder meer LED-mistlampen voor, elektrische achterklepbediening, 12-voudig elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen, stoelbekleding in generfd leder, navigatie, 18" lichtmetalen velgen, Apple CarPlay en luchtkwaliteitssensor voor de climate control. Kiest u voor de R-Dynamic versie dan geniet u ook van een glazen panoramadak, 18" lichtmetalen velgen in Gloss Black en een ionisatiesysteem voor extra reiniging van ventilatielucht.

Nu leverbaar
De Land Rover Discovery Sport Launch Edition is nu leverbaar vanaf 62.990 euro op basis van de D150 turbodiesel-motoroptie. De P200 turbo benzine-motoroptie begint bij 68.490 euro. De R-Dynamic uitvoering begint bij 66.990 euro met D150 turbodiesel-motoroptie en vanaf 72.490 euro voor de P200 motoroptie.

Proefrit
Van Mossel Land Rover ontvangt u graag voor een uitgebreide proefrit en passend advies. Gevestigd aan de Oude Apeldoornseweg 40a in Apeldoorn. Kijk ook op: www.vanmossel.nl/land-rover

Pluspunten en Prijzen

Pluspunten:

+ Praktisch en veelzijdige SUV
+ Premium afwerking en opties
+ Capabel op elk wegdek
+ Sportieve prestaties
+ Geheel aanpasbaar aan uw leefstijl

Prijzen:

Discovery Sport: vanaf 54.800 euro

Discovery Sport R-Dynamic: vanaf 57.150 euro

Als getest: R-Dynamic P200: vanaf 69.050 euro.

Weet u nog hoe het zit met het mogen stilstaan?

Er zijn twee verkeersborden die heel specifiek aangeven dat er niet stil gestaan (foto 1) of niet geparkeerd (foto 2) mag worden. Maar er zijn nog meer regels opgenomen in Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 over stilstaan en parkeren. Kent u de regels die gelden voor het stilstaan en parkeren van een auto nog?

Stilstaan is iets anders dan parkeren. Parkeren is de auto ergens neerzetten, vervolgens de auto verlaten en weggaan. Stilstaan kan soms noodgedwongen zijn omdat voorrang verleend moet worden of vrijwillig bij het laten in- of uitstappen van passagiers. Sowieso mag stilstaan of parkeren geen gevaar opleveren voor de overige weggebruikers. Ook al zijn er geen regels die bepalen dat u op een bepaalde plek niet stil mag staan, kan het alsnog verboden zijn. Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 luidt namelijk "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."

Stilstaan
In sommige gevallen is het wel heel logisch dat er niet stilgestaan of geparkeerd mag worden. Op een kruispunt mag u niet stilstaan (tenzij er voorrang verleend moet worden) en ook parkeren is niet toegestaan. Parkeren mag zelfs niet op een afstand van minder dan vijf meter van het kruispunt. Ook op een overweg is stilstaan en parkeren verboden. Stilstaan op een oversteekplaats of binnen vijf meter daarvan, in een tunnel, op de rijbaan langs een busstrook mag ook niet.
Ook een gele streep geeft instructies voor stilstaan en parkeren. Een doorgetrokken streep betekent dat stilstaan niet mag en een onderbroken gele streep betekent dat u niet mag parkeren.
Verder gelden bij bushaltes bijzondere regels. Stilstaan mag niet ter hoogte van de geblokte markering bij de halte of bij het ontbreken van de markering binnen 12 meter vanaf het haltebord. Uitzondering hierop is het stilstaan voor het onmiddellijk laten in- en uitstappen van passagiers.

Parkeren
Overal stilstaan mag dus niet, maar voor het parkeren van een voertuig gelden nog veel meer regels. Dat parkeren voor een in- of uitrit en dubbelparkeren niet is toegestaan, is voor de meeste verkeersdeelnemers wel logisch. Maar weet u ook nog dat u buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg niet mag parkeren?
Ook wanneer er speciaal voor voertuigen parkeerplekken zijn aangelegd, kan zijn dat u er niet mag parkeren. Zo zijn er parkeerplekken voor alleen vergunninghouders, elektrische voertuigen, taxi's, gehandicapten en laad- en losplaatsen. Ook kan een onderbord aangeven dat er op bepaalde tijden niet geparkeerd mag worden.
Parkeerschijf-zones is weer een gebied waarvoor weer een stel aanvullende regels gelden. Er mag alleen geparkeerd worden op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep en niet onbeperkt. Er wordt altijd aangegeven hoe lang er geparkeerd mag worden. Vaak wordt met een onderbord aangegeven dat de restricties alleen gelden op bepaalde dagen op bepaalde uren. Op het moment dat de auto geparkeerd wordt moet op de parkeerschijf het eerstvolgende hele of halve uur worden aangegeven. De parkeerschijf moet duidelijk leesbare cijfers op een contrasterende ondergrond hebben en mag niet voorzien zijn van een mechanisme dat tijdens het parkeren het tijdstip van aankomst automatisch verschuift.

Fietsstroken
Allereerst is het wel belangrijk om het verschil tussen een fietsstrook en fietssuggestiestrook duidelijk te hebben. Een fietsstrook wordt door een doorgetrokken of onderbroken witte streep van de rest van de rijbaan afgescheiden, is veelal rood gekleurd en is gemarkeerd met de afbeelding van een fiets. De fietssuggestiestrook wordt eveneens met een onderbroken streep aangegeven, maar de afbeelding van een fiets ontbreekt.
Automobilisten mogen niet stilstaan of parkeren op een fietsstrook en ook niet op de rijbaan langs de fietsstrook. Voor een fietssuggestiestrook geldt dit niet. Dit in een aparte regel vast te leggen is misschien wel overbodig als gekeken wordt naar Artikel 5 van de Wegenverkeerswet. Een automobilist mag in dit geval een fietser op de fietsstrook niet hinderen.

Met meer zekerheid een occasion

DEVENTER - De tweedehands autoverkoop floreert. Een nette occasion waar de kop vanaf is qua afschrijving is voor veel mensen een mooie manier om een nette auto te kunnen rijden zonder gelijk de hoofdprijs te hoeven betalen. Zeker in de categorie jonggebruikt zijn vaak aantrekkelijke auto's te vinden. Maar waar moet je zoal op letten bij aanschaf van een occasion?

Of je nu een tweedehands auto koopt bij een autobedrijf of particulier, veel advies is samen te vatten als 'weet wat je koopt'. Zo is het verstandig om u altijd even te verdiepen in het merk en model dat u koopt. Reviews en klanttevredenheidscijfers kunnen al een goed inzicht geven of een specifieke auto voor u geschikt is. Wanneer u vervolgens een auto gaat kopen, bent u redelijk goed op de hoogte van de voor- en nadelen. Zowel bij een bedrijf als particulier is het verstandig om een uitgebreide proefrit te maken en een aankoopkeuring uit te laten voeren. Let op de algehele staat, eventuele roestvorming, besturing, remmen, vering, geluid en het zicht. De verkoper heeft de plicht om eventuele bekende gebreken door te geven, maar als koper hebt u óók een onderzoeksplicht. Een onafhankelijke keuring kunt u uit laten voeren bij de DEKRA.

Garanties
Om een stukje meer zekerheid te krijgen kunt u ook bewust kiezen voor aankoop via een BOVAG-erkend garagebedrijf. Zo bieden deze duurdere occasions vanaf 4.500 euro aan met een BOVAG-garantie. Wanneer een bedrijf garantie aangeeft, vraag dan altijd naar de specifieke voorwaarden en laat deze in de koopovereenkomst opnemen. Zo staat u sterker om de verkoper een probleem op te laten lossen.

Onderhoud en kilometers
Het controleren van de kilometerstand is ook een belangrijk onderdeel. Bij auto's met een Nationale Auto Pas is dit een goede garantie dat het klopt. Daarnaast kunt u ook de (laatst geregistreerde) kilometerstand bij de RDW opvragen via de website. Laat ook de tellerstand in de koopovereenkomst vastleggen.

Onderhandelen
Onderhandelen is één van de uitdagende en leuke aspecten van de aankoop. Lees u goed in over de prijsstelling van andere auto's van het type dat u wil kopen. Zo hebt u een idee van de onder- en bovengrens en te verwachten kilometerstanden. Bent u zelf niet zo'n onderhandelaar? Neem dan iemand mee die hier een leuke uitdaging in ziet. Ook hier gaat op: leg afspraken goed vast in een koopovereenkomst.

Meer informatie
Kijk voor meer tips en informatie ook op: www.anwb.nl/auto/kopen/tweedehands

Grootste geëlektrificeerde line-up ooit voor Ford tijdens IAA Frankfurt

Foto: Macbook Pro

FRANKFURT - Tijdens de IAA Frankfurt presenteerde Ford Puma Ecoboost Hybrid, de Explorer en Tourneo Custom Plug-In Hybrids en de Kuga mild-, full- en plug-in hybrid.

Verder heeft Ford bekend gemaakt dat eind 2022 in Europa het omslagpunt van geëlektrificeerde versus conventionele aandrijvingen verwacht wordt. Dan zouden er meer dan 50 procent van de verkochte personenauto's van het merk zijn voorzien van een geëlektrificeerde aandrijving. Ook wordt verwacht dat er tegen die tijd al zo'n 1 miljoen Ford's met een vorm van geëlektrificeerde aandrijving zijn verkocht.

Tussentijds
Om dit te bereiken moet vanzelfsprekend de klant niet teveel gedoe hebben met de geëlektrificeerde modellen. Reden dat Ford ook een nieuwe home wall box heeft geïntroduceerd. Daarmee wordt de laadtijd met tot wel een derde gereduceerd. Ook heeft Ford een nieuwe smartphone app die toegang tot meer dan 118.000 publieke laadpalen in 30 Europese landen biedt. Deze nieuwe app voor smartphones en tablets maakt het vinden van een laadpaal gemakkelijk en ook kan via de app worden betaald voor het laden.

In de spotlight
Het publiek heeft inmiddels kunnen kennismaken met de gloednieuwe Kuga SUV, de eerste Ford die zowel als mild-hybrid, full-hybrid als plug-in hybrid op de markt komt. Ook de geheel nieuwe zevenzits Explorer Plug-In Hybrid SUV en achtzits Tourneo Custom Plug-In Hybrid personenvervoerder werden getoond aan het publiek tijdens de IAA Frankfurt. En wat dacht u van een Puma EcoBoost Hybrid crossover met innovatieve mild-hybrid technologie voor een lager verbruik en hogere prestaties of de Ford Mondeo Hybrid wagon met zelfladende full-hybrid technologie, een interessant alternatief voor een conventionele diesel. Ford's nieuwe, door de Mustang geïnspireerde, elektrische performance SUV wordt gelanceerd in 2020. Hij krijgt een range van 600 km, volgens WLTP. Voor iedereen is er dus een geëlektrificeerde Ford te vinden.

Proefrit
Plan uw proefrit bij één van de officiële Ford dealers via www.ford.nl/handige-links/ik-wil/proefrit-aanvragen.

Skoda CitigoE iV te reserveren

DEVENTER - Elektrisch rijden is steeds populairder de afgelopen jaren. Fabrikanten komen daarom ook met veel leuke, innovatieve en vooral betaalbare modellen op de markt. Ook Skoda lanceert nu de eerste, volledig elektrische auto: de CitigoE iV.

Het is de eerste, volledig elektrische auto van het merk. Skoda ging duidelijk niet over één nacht ijs bij de ontwikkeling; het is een aardig goed doortimmerde optie. De actieradius zit op maximaal 260 kilometer, wat voor een stadsauto meer dan voldoende is voor de meeste gebruikers. Gemiddeld legt de Nederlandse automobilist namelijk 22 kilometer af voor woon-werkverkeer. Oftewel, een volle accu brengt je 12 dagen van huis naar werk.

Foto: Photo: IvoHercik.com

Riante ruimte
Dankzij de compacte elektrische aandrijflijn biedt de CitigoE iV toch een mooie hoeveelheid ruimte en comfort. De auto wordt uitsluitend geleverd als vijfdeursuitvoering.

Opladen
De CitigoE beschikt over een lithium-ion accu die na een rit opgeladen moet worden. De volledige oplaadtijd is ongeveer 5 uur. Snelladen tot 80 procent met het Combined Charging System duurt slechts 1 uur. Er zijn inmiddels zoveel laadpalen in Nederland dat dit een praktische optie is. Thuis laden gaat eenvoudig met een 230 volt aansluiting. Dankzij de elektrische motor met slechts één bewegend onderdeel belooft Skoda dat het een zeer onderhoudsarm voertuig zal zijn, wat weer erg economisch is voor de gebruiker. Ook betaalt men tot en met 2024 geen wegenbelasting en de bijtelling is slechts 4 procent.

Reserveren
De Skoda CitigoE is nu te reserveren bij Skoda; exacte prijzen zijn nog onbekend. In januari 2020 komt deze bij de dealer.

Go Big met de nieuwe Hyundai i10

DEVENTER - Hyundai introduceerde deze maand de vernieuwde Hyundai i10. Begin 2020 staat de nieuwste versie van dit model in de showroom. Hoe maak je de 'Stadsauto van het Jaar' nóg beter?

Hyundai's i10 is al een bestseller in het segment van de compacte stadsauto. Toch wist het merk deze nog te verbeteren op diverse punten. Zo is de auto iets minder compact geworden; de auto groeide in alle opzichten. Zo is de carrosserie 2 centimeter breder en kreeg het interieur een restyling. Door handig design oogt het interieur extra breed met nog meer gebruiksgemak.

Sportiever uiterlijk
Hyundai schonk ook aandacht aan het exterieur met een vloeiend design en scherpe, expressieve carrosserielijnen voor een extra sportieve uitstraling. Zeker in combinatie met één van de nieuwe kleuren. De nieuwe Hyundai i10 is ook veiliger en slimmer geworden, met diverse technologische snufjes. De nieuwe Hyundai i10 staat begin volgend jaar in de showroom. Hyundai nodigt geïnteresseerden al wel uit om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Goed advies
Autobedrijf Herwers biedt momenteel ook extra scherpe kortingen op het huidige model van de Hyundai i10. Zo profiteert u momenteel van de 1.500 euro SmartTech-bonus. Hiermee koopt u de Hyundai i10 Comfort al vanaf een zeer scherpe 12.595 euro of als private lease vanaf 199 euro per maand. Deze beschikt onder meer over airconditioning, cruise control, mistlampen voor, elektrisch bedienbare ramen voor, een navigatiesysteem en parkeersensoren achter.

Kom langs
Kom langs voor een goed advies of proefrit met de i10 of andere Hyundai modellen. Autobedrijf Herwers is gevestigd aan de Solingenstraat 3 in Deventer en Laan van de Dierenriem 29 in Apeldoorn. Kijk ook op: herwers.nl/hyundai

Serieus doel: Elk nieuw model in een elektrische variant

DEVENTER - Peugeot maakt weer een stap voorwaarts in het bereiken van dit doel met de 508 HYbrid en de 508 SW HYbrid.

De 508 HYbrid en de 508 SW HYbrid hebben een krachtige nieuwe plug-in hybrid-motor met in totaal een vermogen van 225 pk. De CO2-uitstoot is respectievelijk 29 en 30 gram per kilometer, de laagste op de markt van hybride voertuigen. De actieradius bij 100 procent elektrisch rijden is respectievelijk 54 en 52 kilometer.

De motoren
De 508 HYbrid en de 508 SW HYbrid combineren een PureTechmotor met 180 pk en een elektromotor met 110 pk. Bij gebruik van beide is het maximaal vermogen 225 pk. De elektromotor wordt van energie voorzien door een accu met een capaciteit van 11,8 kWh. Deze accu is op te laden in minder dan 1 uur en 45 minuten met een Wallbox.

Uitvoeringen
De hybride uitvoering komen beschikbaar als Blue Lease Allure, een rijkelijjk uitgerust middengamma, de Blue Lease GT Line, een sportieve versie, en de Blue Lease GT, een exclusieve versie met onder andere Alcantara bekleding in de kleur Gris. En ondanks de hybride-uitvoering is er niets ingeleverd op de (bagage)ruimte.

Bestellen
In Frankrijk zijn de Peugeot 508 HYbrid en de 508 SW HYbrid al te bestellen, later dit jaar ook in andere Europese landen. Uw dealer vindt u snel via www.peugeot.nl

Renault verbetert de ZOE

Foto: JEAN-BRICE LEMAL0683664150jean

DEVENTER - Zeven jaar geleden introduceerde Renault het model ZOE. Dit elektrische model wist uit te groeien tot de bestverkochte elektrische auto van Europa. Toch heeft Renault nog verbeterpunten ontdekt en deze aangepast, ondanks dat blijft het een betaalbaar model.

Zo heeft de nieuwe ZOE een 52 kWh-batterij en daarmee kunt u tot 395 km afleggen volgens de WLPT. Op technisch gebied is de ZOE niet alleen aangepast met een andere accu, maar ook kan er op meer manieren opgeladen worden; 22 kW AC-laden en 50 kW DC-laden. Verder is de nieuwe ZOE uitgerust met een 100 kW sterke elektromotor.

Interieur
Het interieur is grondig vernieuwd. Het instrumentarium is geheel opnieuw ontworpen. In het interieur zijn ook 100% gerecyclede materialen toegepast voor de stoelbekleding en delen van gerecycled polypropyleen volgens de principes van de circulaire economie.

Exterieur
De nieuwe ZOE heeft een modern design met vanaf de basisversie al LED-koplampen en achterlichten, die een 75% grotere lichtopbrengst bieden dan halogeenlampen, terwijl het energieverbruik vergelijkbaar is. De laadopening is verborgen achter het grote logo van Renault aan de voorkant

Meer zien
De Renault ZOE is verkrijgbaar vanaf € 25.390,- (batterijhuur) of € 33.590,- (batterijkoop). Wanneer u meer wilt zien van de Renault ZOE en de innovaties die zijn toegepast, zoals het Renault Easy Link multimediasysteem, gaat u naar uw dealer. De dichtstbijzijnde vindt u makkelijk via www.renault.nl. U moet nog wel even wachten tot eind oktober van dit jaar.

Terug naar 100 op de snelweg?

DEVENTER - Bij de Autopaper zijn we niet zo van het doemdenken; we gaan graag van het positieve uit. Toch sloeg ook bij ons als doorrijders wel even de kou om het hart: gaan we terug naar 100 kilometer per uur op de snelweg?

De afgelopen tijd was de stikstofproblematiek volop in het nieuws. Voor wie wat minder bekend is met de situatie, een korte samenvatting. Stikstof ontstaat onder meer door de landbouw, verkeer, industrie en bouw. De landbouw en het verkeer zorgen hierbij voor de meeste uitstoot in Nederland. Daarnaast komt er ook veel stikstof vanuit het buitenland in ons land terecht. Een overschot aan stikstof in de lucht heeft veel neveneffecten op plantengroei wat weer zorgt voor verschraling van de biodiversiteit maar ook bodemverzuring. Bij de mens kan dit zorgen voor uiteenlopende luchtwegproblemen. Over de problematiek op zich zou je boeken vol kunnen schrijven, maar de eindconclusie is dat we hoe dan ook de hoeveelheid stikstofuitstoot moeten verminderen.

Snelheid minderen
Doordat het verkeer zorgt voor de grootste uitstoot, is het beperken van uitstoot hier een belangrijke prioriteit. Het eerdere Programma Aanpak Stikstof van de rijksoverheid werkt ontoereikend, waardoor aanvullende maatregelen nodig zijn voor zowel landbouw als verkeer. Er gaan nu ook signalen op om de snelheid op de snelweg te verlagen naar maximaal 100 kilometer per uur. Dit zorgt voor minder verbruik en minder uitstoot. De brancheverenging RAI denkt niet dat dit het gewenste effect zal hebben. Fabrikanten zijn al goed op weg om brandstofmotoren zo schoon te maken dat rond 2030 de uitstoot van stikstof nihil is.

Veel voordelen
In de praktijk zou verlaging van de maximumsnelheid niet zo'n groot effect hebben op de dagelijkse praktijk. Verlaging van de snelheid scheelt voor veel ritten slechts enkele minuten. Daarnaast is het mogelijk dat mensen zelfs sneller ter plaatse zijn doordat de doorstroming kan verbeteren. De lagere snelheid zou ook een positief effect kunnen hebben op het aantal en de ernst van ongevallen. Of dit in de praktijk ook zo is, moet de toekomst leren.

Tankstations onder de hamer

DEVENTER - In september zijn er weer tal van huurrechten van tankstations geveild door de overheid. Er gingen er om precies te zijn 19 onder de hamer en slechts zes daarvan zijn van huurder gewijzigd.

De overheid is eigenaar van de grond langs de snelweg en verhuurt die aan tankstations. Om concurrentie te bevorderen en te zorgen dat er iets te kiezen valt voor de automobilisten worden tankstations geveild. Waarbij de huurrechten voor 15 jaar vastliggen.

Compensatie
Op de geveilde terreinen zijn al opstallen en andere werken gebouwd. Een nieuwe huurder neemt deze in feite over van de huidige huurder. Alleen bij de eerste veiling van een tankstation kan de huidige huurder gebruik maken van de topdeelregeling, waarbij de huidige huurder een vergoeding krijgt van de nieuwe huurder. Alle tankstations van de veiling in september konden gebruik maken van deze regeling.

Miljoenendeals
Voor de huurrechten van het tankstation aan de N57, Coosenhoek, werd het laagste bedrag neergeteld. Slechts 1.200.001 euro koste het BP om ook de komende 15 jaar dit tankstation te huren. Het duurste tankstation kreeg voor 22.395.000 euro een nieuwe huurder. Shell is nu de huurder van Hackelaar aan de A1.

Big boys
Met deze grote bedragen is het voor kleinere spelers bijna onmogelijk om mee te dingen naar de huurrechten. Dat was ook bij de laatst gehouden veiling goed zichtbaar. De grote aardoliemaatschappijen maakten de dienst uit, vooral bij drukbezochte tankstations. Driemaal raden hoe de bedragen die werden neergeteld worden terugverdiend.

Veilig op pad met de hond

DEVENTER - Nederlanders zijn ware dierenliefhebbers. Afgelopen week vertroetelden we weer massaal onze huisdieren in het kader van Dierendag. Wanneer we op pad gaan met ons huisdier, doen we dat graag zo veilig mogelijk. Maar: wat zijn de regels eigenlijk? En hoe zit het in het buitenland?

In Nederland zijn er vrij strenge regels voor het vervoer van passagiers. Opmerkelijk genoeg is dit voor het vervoer van huisdieren in uw auto niet zo. Wettelijk gezien is het enige vereiste dat een hond in de auto niet mag zorgen voor gevaarlijke situaties of verkeershinder. Een hond los in de auto laten is echter niet verstandig; ze kunnen in paniek raken van overig verkeer met risico's als gevolg.

Veilig vervoer
Er zijn diverse manieren om uw hond veilig te vervoeren. Zo zijn er tuigjes om de hond zo veel mogelijk vast te zetten in de auto, vergelijkbaar met de veiligheidsgordels voor ons als mens. Daarnaast kan het, afhankelijk van het formaat van auto en hond, verstandig zijn om een bench te gebruiken voor in de auto. Een huisdier loopt veel risico wanneer het los zit bij een aanrijding. Zo weegt een volwassen golden retriever reu zo'n 30 kilo. Zelfs bij een relatief kleine botsing kan de hond door deze massa zorgen voor letsel bij andere inzittenden - of erger.

In het buitenland
Wie met de hond op vakantie gaat of überhaupt de grens over gaat, doet er verstandig aan om zich te verdiepen in de regels ter plaatse. Het gebruik van een bench is in veel Europese landen namelijk verplicht. Zo is het in Duitsland verplicht om de hond te vervoeren in een bench, reiskennel of achter een hondenrek. In Italië mag men één hond los vervoeren, terwijl men bij twee of meer honden een bench of hondenrek moet gebruiken. Veilig voor de inzittenden én voor uw geliefde huisdier.

Er verandert wat bij de pomp van het tankstation!

In veel Europese landen is E10 al veel langer op de markt. Vanaf 1 oktober is elk tankstation in Nederland ook verplicht om deze brandstof aan te bieden en dan niet met één enkel vulpistool, maar met de helft van alle vulpistolen.

De E in E10 staat voor bio-ethanol en de 10 voor het maximale percentage van de bio-ethanol. De E10 is dan ook een mengsel van 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent bio-ethanol. De in Nederland veel getankte E95 bevat slechts 5 procent bio-ethanol. Bio-ethanol ontstaat door fermentatie van bijvoorbeeld suiker of tarwe.

Voor- en nadelen
E10 heeft als voordeel dat er minder fossiele brandstof nodig is. E10 is een vernieuwbare brandstof en de CO2-uitstoot is bij verbranding lager. E10 is dus minder schadelijk voor het milieu. Iets wat voordelen heeft, heeft ook nadelen. Zo is ethanol agressiever dan fossiele brandstoffen en tast het zowel kunststof als metalen onderdelen aan. Dat heeft dan ook als gevolg dat niet alle voertuigen geschikt zijn om op E10 te rijden. Geschat wordt dat dit voor zo'n tien procent van de voertuigen op de Nederlandse wegen geldt. Verder komt er minder energie vrij bij verbranding van E10.

Checken
Voertuigen met een eerste registratie na 12 oktober 2018 hebben een sticker die aangeeft of er E10 getankt mag worden. Voor oudere auto's kan op bijvoorbeeld www.e10check.nl nagegaan worden of E10 tanken mogelijk is.

Tesla scoort verkoopsucces met betaalbare Model 3

DEVENTER - Tesla presteert uitstekend op de Nederlandse automarkt. Het jonge, brutale merk met de eigenzinnige, premium elektrische auto's verkoopt goed. Zo was de nieuwe Tesla Model 3 in september het best verkochte model.

Brancheorganisatie BOVAG becijfert regelmatig de verkoopcijfers van de diverse merken en modellen op langere en korte termijn. De autoverkopen zitten dit jaar wel wat in de mineur, onder meer door belastingverhogingen. Zo werden de afgelopen drie kwartalen bijna 8 procent minder nieuwe auto's verkocht in vergelijking met vorig jaar.

Tesla succesvol
Tesla boekt zowel op korte als langere termijn mooie successen. Zo is de Tesla Model 3 het meest geregistreerde model in 2019 tot en met het derde kwartaal met 13.578 geregistreerde auto's. Gevolgd door de Volkswagen Polo, Ford Focus, Opel Karl en Volkswagen Golf. In september stond de Tesla Model 3 ook bovenaan de lijst van meest geregistreerde modellen; in een maand tijd verkocht het merk 5.678 auto's. Op nummer 2 met ruime afstand: Opel Karl met 'slechts' 1.755 auto's.

Aantrekkelijk
Dat de Tesla Model 3 goed verkoopt komt door een combinatie van factoren. Zo is deze met een vanaf-prijs van bijna 49.000 euro het goedkoopste model dat het merk maakt. Het zijn innovatieve, high-tech auto's met veel leuke snufjes die ook bij de gadget-liefhebber tot de verbeelding spreken. Bovendien draagt een fiscale aantrekkelijkheid ook bij aan zakelijke interesse voor het model. De specificaties zijn in ieder geval indrukwekkend; het basismodel heeft een bereik van 409 kilometer, een topsnelheid van 225 en een 0-100 tijd van 5.6 seconden. Wie kiest voor de Performance uitvoering - vanaf 64.580 euro - mag genieten van 530 kilometer actieradius, een top van 261 kilometer per uur en 0-100 in een zeer rappe 3,4 seconden.

Files weer fors gestegen

DEVENTER - Het zal ongetwijfeld olie op het vuur zijn voor de voorstanders van 'meer asfalt!': de filedruk is weer verder toegenomen. Ook overdag staan we steeds vaker stil op de weg.

In het derde kwartaal van dit jaar steeg de filezwaarte in Nederland met ruim 20 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit concludeert de ANWB op basis van eigen metingen op het totale wegennet. Filezwaarte is een specifieke berekening van de hoeveelheid kilometerminuten. De lengte van de file keer de duur van de file. De lengte van files geeft namelijk een onvolledig beeld; een korte file kan immers langer blijven staan dan een lange file. De tijd die men wacht door files is dan ook een wat betere indicator.

Stijging
Met name overdag was er de afgelopen jaren veel verkeershinder. Deze pieken hadden diverse oorzaken. Zo zorgde het sterk wisselende weer met hevige regen en onweersbuien voor extra files, maar ook de strandfiles in de zomer droegen hier fiks aan bij. De drukste spits van het kwartaal was op 24 september met 1.025 kilometer file.

Verwachtingen
Het komende kwartaal zal de drukste periode van het jaar worden; de donkere dagen en slechter weer zorgen altijd voor veel hinder en vertraging. De ANWB en wegbeheerders roepen dan ook op om extra alert te zijn. Kleine aanrijdingen kunnen immers grote gevolgen hebben voor de files.

Spitsmijden
Ook op het gebied van preventie is er veel gaande. Zo zijn er in Overijssel ook al vele initiatieven om verkeersdeelnemers meer inzicht te geven in files en spitsmijden te stimuleren.

MG keert terug op Nederlandse markt bij autobedrijf Van Mossel

DEVENTER - Het merk MG keert terug op de Nederlandse markt. De Van Mossel Automotive Groep zal als dealer fungeren voor de terugkeer van het merk met nieuwe, honderd procent elektrische auto's.

Het MG van nu is wel heel anders dan het MG van toen. Het originele 'Morris Garages' verdween 15 jaar geleden van de Europese markt. Sinds 2005 is het merk in handen van SAIC Motor in China. Dit bedrijf produceert jaarlijks ruim 7 miljoen auto's, waarmee het de op zes na grootste fabrikant ter wereld is.

Terugkeer
Nederland en Noorwegen kunnen als eerste kennismaken met het nieuwe MG. Binnen Nederland is Van Mossel de exclusieve dealer. Het bedrijf is er trots op om deze betaalbare elektrische auto's in Nederland te mogen leveren. Van Mossel voegt hiermee het 25-ste automerk toe aan de portfolio.

Eerste auto
Binnenkort is de eerste auto online te bestellen via www.vanmossel.nl/mg. Klanten kunnen straks de auto's ervaren bij twee Van Mossel locaties en ruim 60 locaties dragen zorg voor service en onderhoud. Bij de lancering van de MG ZS EV zijn twee varianten beschikbaar, de comfort en luxury. De comfort is leverbaar vanaf 29.990 euro en de luxe variant vanaf 31.990 euro. De MG ZS EV is dit jaar nog leverbaar, waardoor deze valt onder de voor leaserijders zeer gunstige 4 procent bijtelling. Frank Meijer, Director Sales & Marketing SAIC Motor Europe: "De verkenning die we met Van Mossel hebben gevoerd heeft geleid tot vertrouwen in deze samenwerking."